Comunicare Asertivă în Business - Ghid complet

Vrei să spui cine ești, ce gândești și vrei să faci, dar ai piedica interioară că nu vei fi acceptat, că ai să deranjezi, că ai să fi refuzat? Dacă Elon Musk, Jeff Bezos, Richard Bronson sau Jack Ma ar fi avut aceste dileme nu ar fi ajuns cine sunt. 

Cunoaște-te pe tine însuți, clarifică-te în legătura cu ce vrei, exprimă care sunt așteptările tale, ”vinde” viitorul dorit către ceilalți și configurează ca printr-un touch screen coordonatele succesului pentru colegi.

Nu este ușor. Poate nu-ți vine natural. Dar este super puterea care-și permite să reușești în relațiile cu ceilalți și în ceea ce îți propui. Ca să nu trăiești frustrarea că nu ai spus ce gândești, simți sau vezi ca soluții la provocările actuale și în același timp să miști oamenii în direcția dorită de tine. 

Iată de ce ne-am gândit să-ți oferim acest ghid unic compus din 10 articole despre comunicare asertivă sau cum să reușeșți ca lider, aspirant la funcții de conducere, coordonator de echipă, ca să promovezi, să-ți dezvolți echipa, să-ți crești compania.

Ghidul valorifică experiența noastră practică în companii de top din România, Irlanda, Olanda, Japonia, Statele Unite. Informația te va ajută să te organizezi cât mai bine ca să-ți transformi investiția ta într-un succes.

Vei găsi tips and tricks care îți vor arăta cum  să gândești asertiv, să lucrezi asertiv, să fii asertiv. Oamenii eșuează nu pentru că nu sunt capabili, cât pentru că nu sunt asertivi.

Cuprins:

Ce este comunicarea asertivă?

În mediul de lucru, cu prietenii sau cu familia, asertivitatea este un element de comunicare important. Aici vei afla totul despre comunicarea asertivă.

Probabil că ești familiarizat cu termenul „asertiv”, dar ce presupune mai exact comunicarea asertivă? Comunicarea asertivă implică exprimarea cu încredere a nevoilor tale printr-o abordare directă, dar calmă și rezonabilă, ținând cont și de nevoile celeilalte persoane. 

Dar care este specificul comunicării asertive și cum poate arăta în practică?

Ce este comunicarea asertivă?

Caracteristicile comunicării asertive

Primele cinci se referă la caracteristici non-verbale, iar ultimele patru se referă la caracteristici verbale.

  1. Contact vizual direct: Comunică faptul că persoana nu este intimidată de situația de comunicare.
  2. Postură asertivă: Indică echilibru între aspectul agresiv și cel pasiv.
  3. Tonul vocii ferm și cordial: Este clar, puternic, dar nu agresiv.
  4. Expresie facială calmă: Arată blândețe și nu exprima nici furie, nici anxietate.
  5. Moment potrivit: E nevoie de inteligență socială pentru a comunica asertiv la momentul potrivit.
  6. Mesaj clar: Este necesară utilizarea unor cuvinte simple care să comunice clar nevoile.
  7. Mesaj non-amenințător: Fără învinovățiri sau amenințări despre cealaltă persoană.
  8. Mesaj fără critici: Mesajul trebuie să nu conțină critici nici la adresa ta, nici la cea a persoanei cu care comunici.
  9. Solicitare orientată pozitiv: Cererile sunt formulate într-un mod pozitiv.

Compararea tipurilor de comunicare

Dacă prietenul tău îți cere să-i faci o favoare, dar ai un proiect pe care să te concentrezi, există trei moduri în care poți răspunde:

Răspuns agresiv: „Absolut nu. Întotdeauna ceri favoruri în ultimul moment! Trebuie să înveți cum să-ți gestionezi viața înainte de a-mi cere să renunț la ce e important pentru mine pentru a te ajuta.”

Răspuns pasiv: „Da, desigur. Nici o problemă.” (Se simte renunțarea la sine.)

Răspuns asertiv: „Oricât de mult mi-ar plăcea să ajut, din păcate, am multe de rezolvat astăzi. Sper totuși că poți găsi pe altcineva care să te ajute.”

În mod clar, există unele probleme cu răspunsurile agresive și pasive. Răspunsurile agresive pot fi prea dure sau nepoliticoase, în timp ce răspunsurile pasive sunt slabe și agreabile, dar indică renunțarea la sine. 

Pentru a înțelege mai bine aceste stiluri de comunicare, în acest tabel se compară și contrastează diferite caracteristici ale fiecăruia:

Tabel comparativ stiluri de comunicare

Citește versiunea completă a articolului aici: „Ce este comunicarea asertivă?”.

Noi, la Valoria, suntem gata să te ajutăm să înțelegi și să-ți însușești acest set de abilități foarte importante. De aceea te invităm să vedem împreună, mai departe, cum te ajută comunicarea asertivă în afaceri. 

Te invităm să descoperi cum poți deveni asertiv, ca să deții controlul asupra sentimentelor, opiniilor, gândurilor, nevoilor și convingerilor tale. Gestionarea simplă și eficientă a tuturor acestor elemente te va ajuta în afaceri.

Comunicarea asertivă în afaceri

Cum te ajută comunicarea asertivă în afaceri?

Dacă vrei să fii un lider de business si antreprenor de succes, trebuie să fii încrezător. Când ești asertiv, deții controlul asupra sentimentelor, opiniilor, gândurilor, nevoilor și convingerilor tale, iar gestionarea acestor elemente te va ajuta în afaceri. 

Comunicarea asertivă dă eficiență

Comunicatorii asertivi reușesc în lumea afacerilor pentru că știu să comunice eficient. Ei pot spune „nu” fără să-i enerveze pe alții, deoarece:

  • Înțeleg că ceilalți au dreptul de a cere și ei au dreptul de a spune „nu”.
  • Recunosc și mulțumesc persoanei: „Îți mulțumesc că l-ai întrebat pe Mihai, dar aș prefera să nu….”
  • Dau un motiv pentru a spune „nu” în loc să inventeze o scuză.
  • Spun „nu” în mod politicos și concis, explicând adevăratul motiv. „Aș prefera să nu……pentru că…,”
  • Se identifică cu deciziile lor, nu se ascund în spatele regulilor, procedurilor, precedentelor și terților.

Când comunică eficient, liderii de business au de câștigat pentru că oamenii cred în ei. Colegii îi găsesc abordabili, ușor de înțeles și plăcuți. Această abordare în comunicare generează oportunități.

Comunicarea asertivă câștigă respect

Comunicarea asertivă construiește relații, îi aduce pe oameni împreună și le câștigă respectul prin autenticitatea exprimării intereselor proprii și recunoașterea drepturilor celorlalți.  

Comunicarea asertivă dă abilitatea de a iniția

De obicei, oamenii care comunică asertiv pot iniția acțiuni pentru a obține rezultate. Acestea permit celor asertivi, de asemenea, să învețe din feedback-ul pe care îl primesc. Ajută foarte mult să construiești o afacere de succes, deoarece dacă nu poți iniția, înseamnă că nu poți fi creativ. Și a deveni creativ este cheia succesului în afaceri.

Comunicarea asertivă dă abilitatea de a influența

Comunicatorii asertivi sunt lideri excelenți, deoarece îi pot schimba mai degrabă decât constrânge pe alții să performeze. În afaceri, trebuie să lucrezi împreună cu echipa pentru atingerea obiectivelor de afaceri. Nu este ușor dacă nu ai abilități de comunicare asertivă. 

Comunicarea asertivă dă încredere în sine

Una dintre caracteristicile antreprenorilor de succes este încrederea în sine. Ei nu depind de noroc. Dacă nu crezi în tine, nimeni altcineva nu va crede. Oamenii cu încredere în sine sunt și pasionați de ceea ce fac. Pentru că ei cred în ei înșiși, îi fac clienți să-și dorească să facă afaceri cu ei. 

Comunicarea asertivă dă abilitatea de a negocia

Comunicatorii asertivi pot negocia. Iar asertivitatea înseamnă să spui ce vrei, respectând în același timp nevoile și dorințele celorlalți. Unul dintre ingredientele cheie pentru o negociere eficientă este să ai abilități de comunicare asertivă. În afaceri, multe negocieri au loc ca parte din proiectele derulate. Dacă nu poți negocia eficient, este greu să construiești o afacere de succes.

Citește versiunea completă a articolului aici: „Cum te ajută comunicarea asertivă în afaceri?” și descoperă cum să beneficiezi și tu de aceste abilități

Când gestionezi o afacere, coordonezi echipe, ești manager de proiect, este esențial să înveți cum să comunici eficient cu clienții interni și externi, precum și cu orice alte persoane pe care le întâlnești. Fă din comunicarea asertivă parte din dezvoltarea ta personală. Așa vei reuși în afaceri chiar și în vremuri provocatoare.

De ce oamenii asertivi au mai mult succes?

De ce oamenii asertivi au mai mult succes?

Oamenii asertivi nu au nicio problemă să ceară ce vor sau să spună „nu” cererilor altora care nu sunt în interesul lor. Se simt în siguranță în acțiunile lor și sunt dispuși să accepte riscul confruntării. Au curajul convingerilor și principiilor care le ghidează viața.

1. Ce fac diferit oamenii asertivi?

Antreprenorii de succes sunt, de asemenea, în cea mai mare proporție asertivi. Care sunt comportamentele care fac ca oamenii asertivi să aibă mai mult succes? Am descris aici trei comportamente consecvente și conștiente ale acestora care le susțin asertivitatea.

Își exprimă clar principiile și valorile 

Asertivitatea este capacitatea emoțională de a-ți afirma drepturile, de a te exprima și de a-ți susține punctele de vedere și ceea ce crezi, menținând discuția la nivelul faptelor și argumentelor. Prin urmare asertivitatea înseamnă să poți spune cine ești, ce simți și gândești respectând tot timpul interlocutorul.

Stabilesc clar limitele de la început

Asertivitatea înseamnă să stabilești limite în utilizarea timpului și a energiei. Înseamnă să ai puterea interioară de a rezista la critici, reprimare sau furie. Este exprimarea sentimentelor sincere într-o manieră confortabilă. Așadar asertivitatea este capacitatea de a-ți cere drepturile personale, de a-ți putea exprima opiniile și de a avea curajul de a provoca schimbarea. 

Se eliberează de anxietate

Un alt beneficiu important al acestor preocupări este libertatea emoțională. Când ne simțim îngrădiți în libertatea noastră de a răspunde altora, ne limităm libertatea personală. Oamenii care ”merg ca pe ace” în relația cu alții nu sunt spontani. Dacă nu poți fi asertiv, nu ești liber.

2. Cum poți deveni tu mai asertiv?  

Dacă ai probleme în a comunica sau nu te simți suficient de încrezător pentru a fi deschis și sincer cu ceilalți, s-ar putea să ai nevoie de pregătire. Cu puțin timp și banii pentru două ieșiri în oraș, cel mai simplu mod este să te înscrii la cursul Valoria de Comunicare Asertivă.

3. Ce recomandări avem înainte să începi?

  • Pentru început, trebuie să ai o dorință sinceră de a-ți schimba comportamentul.
  • Pentru a aduce o schimbare în reacția ta față de oameni, trebuie să fii dispus să-ți asumi riscul emoțional.
  • Fii pregătit să-i surprinzi pe cei care te cunosc, deoarece nu se vor aștepta să le răspunzi mai asertiv.
  • Începe treptat. Asumă-ți mici riscuri la început. Îți vor permite să-ți dezvolți încrederea în capacitatea ta de a face față provocării.
  • Fii îngăduitor cu tine însuți, acceptă faptul că nu există un răspuns perfect la fiecare situație.
  • Fii corect și onest. Prețuiește-te.
  • Nu fi supărat dacă nu te place toată lumea. Ție îți plac toți?

Nu uita că și tu poți ajunge să se bucuri de beneficiile comunicării asertive, dar cel mai bine e să le studiezi pe rând în articolul „De ce oamenii asertivi au mai mult succes?”.

Asertivitatea înseamnă să acționezi aliniat cu principii morale de viață într-o varietate de relații profesionale și personale. Este capacitatea de a funcționa ca lider, manager și antreprenor comunicându-ți clar valorile cardinale.

Dar ține minte! Dacă vrei să te schimbi, învățarea acestei noi abilități de comunicare va necesita efort și exersare în practică. 

Rolul inteligenței emoționale în comunicarea asertivă

Rolul inteligenței emoționale în comunicarea asertivă

Recunoașterea și înțelegerea emoțiilor tale este primul pas pentru a putea comunica eficient. Prin posibilitatea de a traduce și de a exprima în mod clar și precis aceste emoții în mod eficient în comunicarea ta, ești mult mai confortabil în comunicarea cu colegii tăi. 

Inteligența emoțională și comunicarea

Inteligența emoțională îți permite să percepi și să înțelegi mai bine emoțiile colegilor tăi. Acest lucru îți permite să le comunici și să le răspunzi în mod corespunzător. 

Având o inteligență emoțională sporită, poți citi mai bine emoțiile colegilor tăi, iar acest lucru îți va permite să ajustezi modul în care comunici cu ei, astfel încât să poți comunica cu ei în mod corespunzător pentru a se potrivi cu emoțiile lor.

Inteligența emoțională îmbunătățește auto-controlul

Inteligența emoțională îți poate îmbunătăți comunicarea. Rămânând calm sub presiune, poți comunica cu colegii tăi într-o manieră calmă, profesionistă și clară. Inteligența emoțională îți îmbunătățește autocontrolul, iar acest lucru îți permite să rămâi calm și să reacționezi la situații într-o manieră calmă și reflexivă. 

Îmbunătățindu-ți autocontrolul, vei preveni și conflictele. Dacă un coleg este frustrat când vorbește cu tine, prima ta reacție este probabil să devii și tu frustrat și atunci când îi răspunzi și poți fi înclinat să spui ceva care ar putea declanșa un conflict. Aici este important să ai un bun autocontrol pentru a minimiza conflictul. Evaluându-le emoțiile, controlându-ți-le pe ale tale și răspunzând într-un mod calm, clar și profesionist.

Inteligența emoțională îmbunătățește diplomația

Inteligența emoțională îți permite să citești bine situațiile și emoțiile altor oameni. Devenind mai diplomatic în modul în care comunici, vei preveni conflictele între colegi și departamente și vei construi relații de lucru puternice și productive.

Este ușor să confunzi a fi diplomatic cu a fi pasiv. Diferența este că ești tactic cu stilul tău de comunicare pentru a reduce conflictul. Acest lucru este cu scopul de a fi mai productiv ca organizație. A fi pasiv înseamnă a evita conflictul, totuși a fi diplomatic în comunicare îți permite să fii tactic și să gestionezi conflictul în mod eficient.

Inteligența emoțională îmbunătățește asertivitatea

Uneori este benefic să fii asertiv, însă acest lucru nu trebuie confundat cu a fi agresiv. Fiind conștient de emoțiile tale și având autocontrol, poți să-ți comunici gândurile în mod clar și cu încredere. Acest lucru te va face mai asertiv și mai încrezător, fără a fi perceput drept agresiv. Devenind mai asertiv, îți poți prezenta ideile și exprima experiența în mod eficient, în loc să fii pasiv și să-i lași pe alții să preia conducerea. 

Comunicarea asertivă și inteligența emoțională

Înainte să mergem mai departe cu celelalte subiecte din ghidul nostru, te rugăm să citești versiunea completă a articolului aici

Nu de alta, dar știi și tu: comunicarea asertivă este în cele din urmă o un semn de inteligentă emoțională!

Dacă vrei și tu  să-ți conduci compania și colegii spre succes în plan profesional și să ai relații armonioase și echilibrate cu cei apropiați în plan personal, hai să vedem cum te ajută stima de sine și convingerile susținătoare ca să reușești să devii asertiv.

Comunicarea asertivă și stima de sine

Comunicarea asertivă și stima de sine

Ne creăm viața din interior spre exterior. Convingerile pe care le avem despre noi înșine influențează modul în care interacționăm cu lumea. 

Când ai o stimă de sine scăzută, este puțin probabil să te simți încrezător. Să te prefaci nu ajută! Un astfel de comportament creează doar stres psihic, pentru că nu ești autentic.

Autentic înseamnă oglindirea convingerilor proprii în cuvintele și acțiunile tale. Motivele pentru care ai o stimă de sine scăzută sunt percepțiile greșite că ai o valoarea personală redusă instalate în copilărie. 

Însă trebuie să știi că încercarea de a acționa diferit față de convingerile personale le creează oamenilor o presiune interioară care îngreunează viața. 

De ce? Deoarece este mai ușor să-ți schimbi convingerile, astfel încât acestea să te sprijine să devii cine vrei să fii, decât să te prefaci că ești ceva ce nu ești. 

Când crezi că ești demn de atenție și bun la ceea ce faci încrederea în sine și stima de sine se cresc una pe alta. 

Când ești încrezător, a fi asertiv și a-ți susține punctul de vedere cu autenticitate și echilibru în fața celorlalți nu mai este atât de greu.

Comunicare asertivă - Stări pline de resurse

Sabotorii stimei de sine pot veni din copilărie

Poate ai crescut fiind învățat să te concentrezi asupra defectelor tale. Mulți părinți bine intenționați cred că este datoria lor să sublinieze defectele copiilor lor pentru a-i ajuta să se descurce bine în lume.

Unele familii sau comunități consideră că stima de sine este echivalentă cu narcisismul. Sau poate nu ai fost considerat „niciodată suficient de bun” de cei din familia ta, deoarece accentul era pe cât de mult ai putea fi mai bun.

În aceste situații părinții sunt adesea zgarciți cu laudele și dau mereu un feedback critic și neconstructiv, care devine apoi normal pentru un copil. 

Dacă ai crescut într-un astfel de mediu s-ar putea să ai dificultăți în a vedea sau a crede în valoarea ta. Aceste gânduri și credințe pur și simplu nu au fost cultivate de familie și nu fac parte din experiența ta de viață.

Oricare ar fi motivul pentru care ”te lupți” cu stima de sine, în loc să petreci timp criticându-te pentru asta, poți să-ți petreci timpul cultivându-ți în mod intenționat convingerile care te vor ajuta să devii cea mai bună versiune a ta.

Cum se poartă în viața de zi cu zi o persoană cu stimă de sine scăzută și una cu stimă de sine ridicată?

Este important să ții minte că o persoană cu stimă de sine scăzută are și un deficit de încredere în sine, iar o persoană cu stimă de sine ridicată are și un nivel bun al încrederii în sine. Așadar cele două sunt corelate.

Stima de sine scăzută se asociază cu:

  • frica de expunere, frica de umilire și eșec
  • reacții defensive, resemnare, anxietate
  • imagine negativă despre sine
  • teama de necunoscut, de nefamiliar

O persoană cu un nivel ridicat al stimei de sine:

  • are obiective personale valoroase și solicitante
  • face față necazurilor eșecurilor
  • este ambițioasă pe toate planurile
  • comunică deschis, onest și adecvat
  • are capacitatea de a gestiona schimbarea
  • are capacitatea de a-și recunoaște greșelile

Convingerile susținătoare construiesc stima de sine

De fapt nu este deloc dificil să afli care sunt lucrurile susținătore pe care e bine să le crezi despre tine și despre lumea în care trăiești. Indiciile sunt în lucrurile care rezonează cu tine. 

Orice frază, imagine, citat, memă, gif sau amintire care îți face inima să se simtă mai ușoară te îndreaptă în direcția credințelor pe care vrei să le cultivi. 

Poți învăța să observi aceste indicii ca să amplifici cu această scânteie stima de sine în dialogul tau intern în fiecare zi.

Stima de sine scăzută nu înseamnă că ești lipsit de valoare – înseamnă doar că nu-ți vezi propriul potențial. Convingerile tale te pot face să crezi că nu ești suficient de bun, dar asta este doar o percepție; nu un fapt. 

Percepțiile noastre despre noi înșine sunt mai mult legate de obiceiurile noastre de gândire și nu sunt reflectări a ceea ce suntem cu adevărat.

Stima de sine sănătoasă aduce asertivitate

Stima de sine scăzută te împiedică să-ți împlinești visurile, să creezi relațiile la care tânjești și să devii cea mai bună versiune posibilă a ta? Concentrează-te pe dezvoltarea unor convingeri pozitive în legătură cu cine ești tu în viața ta.

Pe măsură ce vei ajunge să-ți dezvolți un set de convingeri pozitive despre tine, stima de sine va crește. Ceea ce îi surprinde pe mulți oameni este cât de ușor își regăsesc starea de bine odată ce presiunea cauzată de  autodepreciere se atenuează.

Cu stima de sine restabilită vei începe să te simți mai confortabil în lume și vei fi mai capabil să comunici asertiv în pentru a-ți îndeplini aspirațiile și a-ți atinge obiectivele.

Știm că orice transformare cere răbdare, așa că merită să citești tot articolul pe această temă. Îl găsești aici: Comunicarea asertivă și stima de sine

Acum hai să facem o scurtă recapitulare:

  • Știm ce este comunicarea asertivă deoarece am definit-o clar
  • Am văzut cum te ajută comunicarea asertivă în afaceri
  • De ce oamenii asertivi au mai mult succes
  • Care este rolul inteligenței emoționale în comunicarea asertivă
  • Care este legătura dintre comunicarea asertivă și stima de sine

Ce urmează acum? Să clarificăm diferența dintre persuasiune, influențare, manipulare și asertivitate! 

Ce trebuie să ții minte încă de pe acum? Faptul că, cu cât îi ajuți mai mult pe alții să obțină ceea ce își doresc, cu atât mai mult te vor ajuta să obții ceea ce este important pentru tine. 

Persuasiune, influențare, manipulare și asertivitate

Persuasiune, influențare, manipulare și asertivitate

Pe fiecare dintre cele patru – de la persuasiune și influențare, la asertivitate sau manipulare – le regăsim în viața de zi cu zi, acasă, pe stradă, la locul de muncă. 

De cele mai multe ori de persuasiune, influențare și asertivitate ne dăm seama în timp real, din ceea ce se întâmplă, în timp ce de manipulare ne dăm seama la final, prin raportare la rezultat.

Persuasiunea, influențarea și asertivitatea au loc cu o agenda (a se citi intenție) la vedere, dar manipularea se face mereu cu o agenda ascunsă. În persuasiune, beneficiul este reciproc în timp ce în manipulare, vorbim de uni-directivitate.

Persuasiunea

Persuasiunea înseamnă a-i convinge pe alții să-și schimbe punctul de vedere, să accepte un angajament, să cumpere un produs sau un serviciu sau să întreprindă o acțiune. 

Persuasiunea este folosită din cele mai vechi timpuri ca parte din actul de a conducere. S-au schimbat însă canalele prin care mesajele persuasive ajung la publicul țintă, dar și rapiditatea cu care acestea circul. 

Cantitatea impresionantă de mesaje persuasive la care suntem supuși în fiecare zi cere astăzi strategii mult mai subtile, raționamente mai complexe.

Influențarea

Influența este capacitatea unui individ de a transforma și modela opiniile celorlalți. Așadar, influențarea la locul de muncă este un proces de transformare a comportamentelor angajaților. Liderii vor influența prin comportamentele, stilul de comunicare și acțiunile lor. 

Influențarea este una dintre abilitățile importante necesare fiecărui individ, indiferent de poziția ierarhică la locul de muncă. În modul în care influențează, un lider trebuie să demonstreze integritate și transparență, abilități de comunicare impecabilă, capacitatea de a oferi feedback constructiv și inteligență emoțională.

Asertivitatea

Asertivitatea este o trăsătură de personalitate care îi ajută pe oameni să-și susțină punctul de vedere și cine sunt ei. Oamenii asertivi sunt încrezători, siguri de sine, iau măsuri atunci când este nevoie, vorbesc clar și hotărât despre ceea ce își doresc sau nu de la ceilalți din jurul lor. Ei își pot afirmă drepturile fără a fi agresivi față de ceilalți.

În psihologie comportamentele pot fi împărțite în trei categorii: pasive, agresive și asertive. Asertivitatea este stabilită între un comportament agresiv și pasiv și, prin urmare, se consideră că interacțiunea socială sub comportament asertiv este sănătoasă, deoarece este sigură și respectuoasă. Prin urmare, se consideră că o persoană fără asertivitate devine ineficientă din punct de vedere social, deoarece nu poate comunica ceea ce dorește în mod adecvat.

Comunicare asertivă 4B

Manipularea

Manipularea psihologică este un tip de influență socială care urmărește schimbarea percepției sau comportamentului celorlalți cu ajutorul unor tactici ascunse, amăgitoare sau chiar abuzive. Pentru că manipulatorul își urmărește doar propriile interese, deseori în detrimentul altora, aceste metode pot fi considerate exploatatoare, imorale și înșelătoare.

Manipularea în lumea afacerilor presupune a avea agende ascunse. De obicei, manipularea este o încercare de a constrânge sau de a controla subtil o altă persoană să facă ceea ce manipulatorul dorește să gândească, să simtă sau să facă acea persoană.

Tehnici de persuasiune

Conform cunoscutul psiholog Robert Cialdini, autorul cărții „Psihologia persuasiunii”, cele șase tehnici de persuasiune sunt:

Reciprocitatea – De exemplu, dacă oferim un cadou unei persoane, aceasta va simți o obligație, la rândul său, să ne facă un favor sau să răspundă la cerința noastră. Totuși, pentru ca reciprocitatea să fie eficientă, Cialdini afirmă că un cadou trebuie să fie deosebit, neașteptat și personalizat.

Raritatea – Oamenii tind să fie mai interesați de anumite produse atunci când știu că acestea sunt indisponibile. Acest principiu funcționează mai ales în cazurile în care anumite produse sunt prezentate ca fiind „în stoc limitat” sau cu ocazia Black Friday. Acestea sunt decizii de cumpărare emoționale.

Autoritatea – Oamenii cu experiență într-un anumit domeniu, precum medicii, arhitecții sau avocații ne fac să resimțim un sentiment de conformare și acceptare a ceea ce spun. Astfel că vom avea încredere în ei și ne vom lăsa influențați de ceea ce ne recomandă.

Consecvența – Se referă la consecvența în gândirea și în comportamentul nostru. În persuasiune, această tehnică funcționează prin includerea unui angajament ferm, scris sau vorbit, cum ar fi un contract care ne va obliga să respectăm anumite înțelegeri ulterioare.

Simpatia – Tindem să ne lăsăm influențați de persoanele pe care le placem sau le simpatizăm. Găsirea unor asemănări și interese comune, precum și complimentele sunt tehnici care îi pot face pe ceilalți să ne placă.

Dovada socială – Se referă la adoptarea unor convingeri sau comportamente care sunt acceptate de către ceilalți. De exemplu, dacă facem o achiziție online, cel mai probabil vom alege produsul care a strâns cele mai multe evaluări pozitive din partea celorlalți clienți, pentru că vom avea încredere în experiențele lor.

Tehnici de manipulare

Manipularea se bazează pe învinovățire, comparații, minciună, negare, mimarea ignoranței sau a inocenței, subminare, șantaj emoțional, etc. Cel mai des aplicate metode de manipulare sunt următoarele:

Minciuna și omisiunea – Cea mai întâlnită tehnică de manipulare este minciuna sau omisiunea adevărului. Manipulatorii pot minți în mod constant în orice aspect al vieții și pot face acest lucru pentru a ne prinde pe picior greșit și pentru a ne crea o stare de confuzie. De asemenea, persoanele manipulatoare omit să spună părți ale unei povești pentru a crea situații dificile pentru persoanele pe care le manipulează.

Devalorizare și pedepsire – De exemplu, persoanele care suferă de narcisism intră adesea în relații amoroase, însă își părăsesc partenerii fără prea multe explicații. De asemenea, pot avea comportamente violente – precum țipat, abuz psihic sau fizic etc.

Învinovățirea și victimizarea – De exemplu, persoanele manipulatoare le fac pe celelalte să se simtă vinovate sau își construiesc o imagine de neputință în fața anumitor situații. Auto-victimizarea este, de asemenea, folosită de manipulatori pentru a obține ce-și doresc.

Manipulare pasivă – Uneori, manipulatorii se comportă excesiv de frumos cu persoanele pe care le manipulează. Aceștia le cumpără cadouri, le oferă bani și le acordă o atenție deosebită. Mai mult, folosind cuvinte de laudă sau măgulitoare, manipulatorii câștigă încrederea unei persoane, care devine din ce în ce mai vulnerabilă.

Șantajul emoțional – Este o formă de manipulare care se referă, de fapt, la un abuz emoțional. Poate include comportamente care denotă furie, intimidare, amenințări, crearea unui sentiment de rușine sau de vinovăție.

Aceasta este o metodă care ne creează îndoială de sine și ne face să ne simțim nesiguri. Exemple de manipulare printr-o astfel de tehnică pot fi avertismente precum: „Dacă mă părăsești, la vârsta ta, nu vei mai găsi pe nimeni” sau „Voi muri dacă mă părăsești.”

Din păcate, în anumite cazuri, persoanele care sunt șantajate emoțional pot experimenta sentimente accentuate de frică și obligația de a face ceea ce îi spune manipulatorul.

Din rolul de manager, director sau lider de business, ca să obții implicarea pe care ți-o dorești cel mai bine este să fii cu adevărat interesat de ceilalți, să descoperi cum îi poți ajuta și apoi să-ți comunici cât mai clar viziunea și planul tău. 

Citește versiunea completa a articolului aici: „Persuasiune, influențare, manipulare și asertivitate”.

Dar ce-ar fi să aflăm mai multe despre acest subiect? Hai să vedem împreună, mai departe, care sunt cele 5 abilități de comunicare ale liderilor agili. Te invit să citești, mai departe, despre tehnicile care pot fi puse în aplicare în acest scop. 

Cinci abilități de comunicare ale liderilor asertivi

5 abilități de comunicare ale liderilor asertivi

Poți învăța să fii asertiv dezvoltând și exersând abilitățile pe care le au liderii puternici și eficienți. Găsirea echilibrului potrivit între abordările pasive și cele agresive ar putea fi o provocare la început. 

Cu toate acestea, cei care comunică asertiv au, de obicei, mai mult succes ca lideri decât cei care sunt prea îngăduitori sau nu au încredere în sine. Acești pași te pot ajuta să devii un lider mai asertiv:

1. Fii ferm când iei decizii

Pentru a fi un lider asertiv, trebuie să te simți confortabil să iei decizii pentru tine și pentru echipa ta. Deoarece liderii asertivi încurajează de obicei comunicarea deschisă, ei iau în considerare adesea contribuția echipei lor înainte de a lua măsuri. În loc să evite preocupările altora sau să le permită altora să facă alegeri pentru ei, liderii asertivi creează un echilibru. Ei ascultă cu atenție ceea ce au de spus ceilalți și folosesc informațiile pentru a lua decizii ferme.

2. Comunică deschis și sincer

Conducerea asertivă necesită o atentă onestitate cu echipa ta. Liderii asertivi recunosc succesele oamenilor. Totodată evită concentrarea asupra negativului și pun accentul pe soluție. Sublinierea zonelor de îmbunătățire poate fi constructivă atunci când liderii comunică asertiv atât problema, cât și potențialele soluții. Procedând așa ei subliniază modul în care experiența ajută o persoană să învețe și să crească în loc să se descurajeze.

3. Oferă o direcție clară, concisă

Liderii asertivi știu exact ce vor și comunică deschis cu echipelor lor. Deși salută ideile diverse și au relații excelente de lucru, ei sunt, în ultimă instanță, responsabili pentru determinarea modului în care funcționează echipa lor. Liderii trebuie să ofere instrucțiuni clare și să-și încurajeze echipele să-i contacteze dacă au întrebări. Când oamenii nu au informațiile de care au nevoie pentru a merge mai departe, nu vor fi la fel de productivi, deoarece nu știu ce să facă în continuare. 

4. Rămâi calm și accesibil

Ca lider, atitudinea ta față de colaborare marchează o diferență semnificativă pentru cât de bine lucrezi în echipă. Este important să păstrezi un comportament calm, prietenos și să fii conștient de limbajul corpului tău și de modul în care alții te percep. Micile gesturi, cum ar fi așezarea în poziții deschide, echilibrate, întoarcerea corpului către persoana cu care comunici și contactul vizual, pot face ca persoana cu care comunici să se simtă binevenită și în largul său. 

5. Îmbrățișează oportunitățile de schimbare

Liderii își încurajează membrii echipei informându-i despre domeniile în care pot face schimbări pozitive pentru a-și îmbunătăți încrederea în sine și a-și îmbunătăți performanța la locul de muncă. Ei caută, de asemenea, oportunități pentru a lucra la propriile arii de îmbunătățit și fac tot posibilul pentru a demonstra ceea ce doresc să vadă în echipa lor modelând comportamentul pe care îl așteaptă de la alții.

Stiluri de comunicare

E foarte simplu să parcurgi toți acești pași când știi exact care sunt etapele și pe ce aspecte este bine să te concentrezi rând pe rând.

Și apropos de asta! Comunicarea asertivă nu este doar ceva la modă. Trăsăturile asertive sunt esențiale, de la manifestarea preocupării pentru gândurile și opiniile celorlalți, la senzația de încredere în cunoștințele și abilitățile tale și luarea în considerare a ambelor elemente atunci când rezolvi problemele.

De aceea trebuie să cunoaștem care sunt tehnicile necesare pentru a comunica asertiv ca lideri, pe care le poți vedea în articolul complet aici

Pentru că tot acest demers are nevoie de un proces clar, hai să citești mai departe despre tehnicile de comunicare asertivă.

Tehnici de comunicare asertivă

Tehnici de comunicare asertivă

Comunicarea asertivă îți poate consolida relațiile prin reducerea stresului cauzat de conflict, oferindu-ți sprijin social atunci când te confrunți cu momente dificile. Un  „nu” politicos, dar asertiv, la solicitările excesive din partea altora îți va permite să eviți supraîncărcarea programului și să promovezi echilibrul în viața ta. 

Practică să vorbești asertiv și acest stil de comunicare îți permite să respecți nevoile și drepturile fiecăruia, inclusiv pe ale tale, și să trasezi limite sănătoase în relații, ajutând în același timp pe ceilalți să se simtă respectați. 

Tehnicile descrise aici te vor ajuta să-ți însușești acest stil de comunicare sănătos și să te eliberezi stresul din viața pe măsură ce avansezi în acest proces.

1. Fii factual în legătură cu ce nu-ți place

Când abordezi comportamentul cuiva, pe care ai dori să îl vezi schimbat, folosește doar descrieri concrete ale celor pe care le-a făcut, în loc să utilizezi etichete negative sau cuvinte care transmit judecăți. De exemplu:

Situație: Prietenul tău, care de obicei întârzie, s-a prezentat cu 20 de minute întârziere la o întâlnire la prânz.

Răspuns nepotrivit (agresiv): „Ești atât de nepoliticos! Întotdeauna întârzii.”

Comunicare asertivă: „Trebuia să ne întâlnim la 11:30, dar acum este 11:50.”

Nu presupune că știi care sunt motivele celeilalte persoane, mai ales dacă te gândești că sunt negative. În această situație descrisă mai sus, nu presupune că prietenul tău a sosit în mod deliberat cu întârziere pentru că nu a vrut să vină sau pentru că își prețuiește timpul mai mult decât al tău. Mai bineînvită-l să îți spună ce s-a întâmplat.

2. Nu judeca sau exagera

Să fii autentic despre ceea ce nu-ți place în comportamentul cuiva, fără a supra-dramatiza sau a judeca, este un început important pe calea spre asertivitate. Același lucru este valabil și pentru descrierea efectelor comportamentului persoanelor cu care interacționezi. Nu exagera, nu eticheta sau judeca. Limitează-te doar la a descrie:

Răspuns nepotrivit: „Acum, prânzul este distrus.”

Comunicare asertivă : „Acum avem mai puțin timp de petrecut împreună la prânz, deoarece mai trebuie să mă întorc și la serviciu până la ora 13:00.”

Limbajul corpului și tonul vocii contează în comunicarea asertivă. Fă ca ale tale să-ți reflecte încrederea în sine: stai drept, menține contactul vizual și relaxează-te. Utilizează un ton ferm, dar plăcut.

3. Folosește persoana întâi singular „eu”

Când începi o propoziție cu „TU”, aceasta devine o judecată sau un atac și îi pune pe oameni în defensivă. Dacă începi cu „EU”, accentul se pune mai mult pe modul în care te simțiți și modul în care ești afectat de comportamentul lui/ei/lor.

De asemenea, arată mai multă cumpătare în reacțiile tale și mai puțină vin. Acest lucru te ajută să diminuezi defensiva celuilalt, să modelezi asumarea responsabilității care să vă îndrepte pe amândoi către o schimbare pozitivă. De exemplu:

Mesajul de tip TU: „Trebuie să oprești asta!”

Mesajul de tip EU: „Mi-ar plăcea dacă ai opri asta.”

Când ești într-o discuție, nu uita să asculți și să pui întrebări. Este important să înțelegi punctul de vedere al celuilalt.

4. Folosește formula simplă a comunicării asertive

Iată o formulă grozavă care pune totul împreună:

„Când tu [comportamentul lui/ei/lor], eu simt [sentimentele tale].”

Când este susținută cu elemente factuale și nu include prejudecăți sau etichete, această formulă magică oferă o modalitate directă și asertivă de a-i informa pe ceilalți cum te afectează comportamentul lor. De exemplu: „Când țipi, mă simt atacat”.

5. Numește comportamentul, rezultatele și sentimentele

O variantă mai avansată a acestei formule include și rezultatele comportamentului lor (din nou, exprimate în termeni factuali) și arată astfel:

„Când tu [comportamentul lui/ei/lor], apoi [rezultatele comportamentului lui/ei/lor] și eu simt [cum mă simt].”

De exemplu: „Când ajungi târziu, trebuie să aștept și mă simt frustrat”.

Sau: „Când le spui copiilor că pot face ceva ce l-am interzis deja, mi se reduce din autoritatea de părinte și mă simt subminat”.

Înainte să mergem mai departe cu celelalte subiecte din ghidul nostru, te rugăm să citești versiunea completă a articolului aici

Acum, că ai o privire de ansamblu despre ce sunt și cum se antrenează abilitățile de comunicare asertivă, trebuie să ții minte că cea mai bună cale pentru rezolvarea conflictelor este  comunicarea asertivă.

Dacă vrei și tu să stăpânești aceste tehnici, hai să vedem 4 seturi de recomandări și multe aspecte practice care te vor ajuta să reușești pe acest drum.

Rezolvarea conflictelor

Rezolvarea conflictelor prin comunicare asertivă

A fi asertiv în interacțiunile tale cu ceilalți te poate ajuta să eviți conflictele, protejându-ți în același timp interesele și drepturile în fața celorlalți. Comunicarea de multe ori nu decurge atât de bine pe cât ți-ai dori. 

Neînțelegerile și conflictele sunt frecvente, pot afecta relațiile și pot provoca frustrare. În acest context, tehnicile de comunicare asertivă sunt proceduri simple care te ajută să-ți protejezi propriile drepturi și să eviți afectarea celorlalți.

1. Formula de comunicare asertivă în conflicte

Asertivitatea nu este un concept abstract. O poți pune în practică în relațiile cu ceilalți. Ar trebui să utilizezi o secvență de bază atunci când dorești să abordezi un potențial conflict:

  1. Începe prin a afirma fapte concrete, în loc de generalități. În loc să spui „Nu mai aloci deloc timp pentru acest proiect ”, încearcă să spui „În ultimele săptămâni, ne-am văzut doar de două ori să discutăm actualizările acestui proiect”.
  2. Exprimă modul în care situația te face să te simți  în loc să dai vina sau să etichetezi cealaltă persoană. A spune „Acest lucru mă face să mă simt trist” este mai bine decât a spune „Ești egoist”.
  3. Fă o propunere concretă. De exemplu, „Aș dori să alegem o zi a săptămânii pentru a ne vedea”.
  4. Explică cum acel plan ar îmbunătăți situația. De exemplu, „Așa, am avea mai mult timp să ne coordonăm și nu ne-am conversa atât de mult în schimbul de email-uri”.
Formula comunicării asertive

2. Tehnici de răspunsuri asertive în conflicte

Tehnica recordului depășit

Această tehnică implică repetarea afirmației tale iar și iar cu o voce calmă, adunată. Este vina ta că întârziem mereu.” A trebuit să plec de la serviciu târziu pentru că aveam o întâlnire.” „Ei bine, faci mereu același lucru.” „Din nou, a trebuit să plec mai târziu decât de obicei, pentru că am avut o întâlnire.

Aburirea, una dintre tehnicile asertive

Poți folosi această tehnică atunci când cealaltă persoană te critică sau îți oferă sfaturi cu intenția de a te manipula.

În acest caz, tehnica implică recunoașterea faptului că ceea ce spune el este parțial adevărat, dar păstrarea deciziei finale e în mâinile tale: „Nu mai ieși niciodată cu noi. Uiți de prietenii tăi”. „Ai dreptate, nu mai ies cu tine pentru că nu îmi este posibil din cauza noului meu program de lucru.” 

Tehnica acordului asertiv

În această situație, accepți ceea ce ai greșit fără a accepta nicio etichetă. Cu alte cuvinte, respingi eticheta pe care ți-o pune celălalt,  dar îți accepți greșeala. „Întotdeauna lași mizerie. Ești atât de dezordonat.” „Este adevărat, nu am făcut curat în casă pentru că am plecat în grabă, dar nu fac mereu asta.”

Tehnica ignorării

Poți folosi această tehnică atunci când cealaltă persoană este excesiv de supărată sau furioasă. Implica ignorarea motivului argumentului. „Simt că ești foarte supărat acum și am putea ajunge să ne rănim unul pe celălalt cu cuvintele noastre. Să vorbim despre asta mai târziu, când vom fi mai calmi.”

3. Tehnici de prevenire a conflictelor

Totuși conflictele pot fi prevenite dacă:

Ne folosim mintea rațională

A rămâne obiectiv atunci când comunici poate fi una dintre cele mai puternice modalități de a preveni conflictele la locul de muncă. Aceasta înseamnă să reflectezi asupra faptelor care se întâmplă fără a-ți atașa emoțiile de problemă sau soluție. Concentrează-te pe ceea ce este verificabil și exprimă-ți înțelegerea despre ceea ce se întâmplă. Acest lucru poate ajuta la prevenirea escaladării emoțiilor, ceea ce include scăderea șanselor ca celălalt să se simtă ca și cum ar trebui să devină defensiv. 

Ne exprimăm sentimentele sau așteptările

Comunicarea asertivității înseamnă că poți exprima idei pozitive și negative într-un mod care este deschis, onest, respectuos și corect. Așadar, oferă o descriere scurtă, fără dezaprobare, a unui posibil rezultat sau emoție declanșată de situație. Acest lucru poate să-i ofere celuilalt o idee despre experiența ta, fără să se simtă vinovat pentru asta. Eliminarea vinovăției este una dintre modalitățile importante de a preveni conflictele la locul de muncă. Coaching-ul în comunicare  este accesibil pentru tine și echipa ta dacă acest lucru se simte insurmontabil în contextul muncii.

Sugerăm schimbarea

Una dintre strategiile importante de rezolvare a problemelor este de a lucra în mod eficient pentru găsirea soluțiilor. Când îți afirmi nevoia de schimbare, cel mai bine este de obicei să ceri schimbări comportamentale, nu de atitudine. Nu te poți aștepta în mod rezonabil ca cineva să schimbe ceea ce crede sau simte doar pentru că nu-ți place. Dar poți cere cuiva să schimbe felul în care se comportă sau te tratează și să păstrezi spațiu pentru ceea ce simți despre asta.

4. Recomandări pentru menținerea asertivității

Alte recomandări pentru afirmarea eficientă a unei nevoi sau soluții includ:

Solicită o schimbare pe rând. Nu da o listă, deoarece aceasta poate copleși și presa pe cealaltă persoană.

Cere ceva care poate fi schimbat acum, și nu „data viitoare când se întâmplă acest lucru”, deoarece ar putea fi uitat până atunci și poate urma invinuirea.

Fii specific și concret. Cererile vagi precum „fii mai drăguț”, „compensează-mă mai mult” sau „lucrează mai repede” nu oferă o imagine suficient de clară a ceea ce vrei să și pot ocoli alte modalități mai eficiente de a preveni conflictele la locul de muncă. 

Stăpânirea unor bune abilități de comunicare și învățarea modalităților ca să faci față conflictelor poate fi o provocare la nivel personal, dar mai ales în context profesional. 

Ține cont de asta și citește versiunea completa a articolului aici: „Rezolvarea conflictelor prin comunicare asertivă”.

Dar ce-ar fi să aflăm mai multe despre acest subiect? Hai să vedem împreună care ce ne blochează in comunicare. Te invit să citești, mai departe, despre 5 obstacole în comunicare și cum le poți depăși. 

5 obstacole în comunicare și cum le depășim

Obstacole din comunicare și cum le depășim

Ori de câte ori comunicăm vrem să fim receptaţi, înţeleşi, acceptaţi și să provocăm o reacţie pozitivă. Înțelesurile se găsesc în oameni, nu în cuvinte, astfel că identificarea cauzelor care produc obstacolele este primul pas spre a realiza o mai bună comunicare. De aceea vom lua pe rând fiecare dintre cele cinci obstacole în comunicare alese și vom menționa soluțiile specifice.

1. Diferențele de ritm interior

O barieră importantă în comunicare este diferența de ritm interior dintre interlocutori deoarece cel cu ritm rapid se va frustra că trebuie să aștepte până cel cu ritm lent se exprimă, iar cel cu ritm lent nu va putea ține pasul cu rapiditatea cu care interlocutorul cu ritm rapid îi oferă informațiile.

Soluția este să conștientizăm ce ritm interior avem noi și ce ritm are interlocutorul, să vorbim 5-7 minute în ritmul acestuia, după care să ajungem treptat la un ritm de vorbire care să reprezinte media celor două ritmuri.

2. Diferențele de valori și convingeri

Valorile sunt regulile nescrise și neconștientizate ale deciziilor și comportamentelor noastre. Diferențele de valori și convingeri sunt foarte des întâlnite. Convingerile susținătoare sau limitatoare sunt fixate prin emoții puternice și sunt dificil de combătut. 

Soluția este să observăm momentul în care interlocutorul vorbește din planul convingerilor și să ne pregătim să ridicăm nivelul discuției de la convingeri la valori comune / împărtășite pentru depăși barierele în comunicare generate de aceste diferențe.

3. Diferențele de poziție perceptuală

Programarea neuro-lingvistică spune că există 4 poziții perceptuale pe care le putem experimenta: EU – Poziția egoului, TU – Poziția empatică, NOI – Poziția observatorul implicat, EI – Poziția observatorul detașat.

Pozițiile perceptuale sunt foarte puternice și eficiente atunci când sunt conștientizate la propria persoană și la interlocutor. Cel mai adesea capacitatea de a trece din poziția EU în poziția empatică TU doboară niște obstacole în comunicare, dar trecerea în NOI are o valoare și mai mare deoarece ne aduce în poziția în care putem integra punctele puternice/bune din poziția EU și TU.

4. Lipsa de rapport în comunicare

A crea rapport presupune a crea încredere, armonie și cooperare într-o relație de comunicare, spune Robert Dilts. Starea de rapport este un proces în care ambii “participanți” la procesul de comunicare se influențează unul pe celalalt, fiecare element influențează și este influențat de alte elemente. 

Rapportul este gestual, postural, verbal sau la nivelul expresiilor micro-faciale, emoțional, conceptual. Principalul instrument pentru a genera rapport este oglindirea. Sunt suficiente 3 puncte de oglindire pentru a instala rapportul.

5. Stereotipuri, preconcepții, prejudecăți

Tiparele și stereotipurile verbale determinate cultural pot deveni obstacole în comunicare. Acestea pot fi de multe ori interpretate de interlocutor ca o lipsă de abilitate în comunicarea directă a mesajului. 

În categoria stereotipiilor intră chiar și accentul emițătorului care poate face ca interlocutorul să dea mai puțină atenție conținutului mesajului și mai multă modului de transmitere a acestuia. 

Interlocutorul poate fi influențat în receptarea eficientă a mesajului și de aspectul fizic al emițătorului, prin prisma unor idei preconcepute vis-a-vis de felul de a fi al persoanei cu care comunică.

Citește toate detaliile despre 5 obstacole în comunicare și cum le depășim.

Concluzie

Sperăm că cele 10 articole pe care le-ai citit despre cum să reușești în comunicarea asertivă te-au ajutat să înțelegi că e important să CUNOȘTI, să TESTEZI și să PERSEVEREZI în transformarea ta.

Noi, Valoria, am recomandat acest Ghid de Comunicare Asertivă în Business tuturor clienților noștri, pentru că am văzut de nenumărate ori cum dispare toxicitatea din mediul de lucru datorită acestui mod de comunicare.

Așadar, studiază conceptele, analizează cu atenție, testează tehnicile, acționează și observă ce se schimbă imediat în jurul tău imediat ce comunici asertiv. 

Nu uita că prin adoptarea comunicării asertive se netezesc multe relații în interiorul echipei, dar și cu clienții.

Este acesta un proces ușor? Nu, nu este, de aceea noi îți suntem alături și vrem să te ajutăm să ai succes în a fi extrem de apreciat pentru stilul tău de comunicare.

Spor la treabă!

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email