Comunicarea asertivă și stima de sine

Lectură: 4 minute
Comunicarea asertivă și stima de sine

Ne creăm viața din interior spre exterior. Convingerile pe care le avem despre noi înșine influențează modul în care interacționăm cu lumea.

Când ai o stimă de sine scăzută, este puțin probabil să te simți încrezător. Să te prefaci nu ajută! Un astfel de comportament creează doar stres psihic, pentru că nu ești autentic.

Autentic înseamnă oglindirea convingerilor proprii în cuvintele și acțiunile tale. Motivele pentru care ai o stimă de sine scăzută sunt percepțiile greșite că ai o valoarea personală redusă instalate în copilărie.

Însă trebuie să știi că încercarea de a acționa diferit față de convingerile personale le creează oamenilor o presiune interioară care îngreunează viața. De ce? Deoarece este mai ușor să-ți schimbi convingerile, astfel încât acestea să te sprijine să devii cine vrei să fii, decât să te prefaci că ești ceva ce nu ești.

Când crezi că ești demn de atenție și bun la ceea ce faci încrederea în sine și stima de sine se cresc una pe alta. Când ești încrezător, a fi asertiv și a-ți susține punctul de vedere cu autenticitate și echilibru în fața celorlalți nu mai este atât de greu.

Stima de sine ridicată

Stima de sine începe din copilărie

Poate ai crescut fiind învățat să te concentrezi asupra defectelor tale. Mulți părinți bine intenționați cred că este datoria lor să sublinieze defectele copiilor lor pentru a-i ajuta să se descurce bine în lume.

Unele familii sau comunități consideră că stima de sine este echivalentă cu narcisismul. Sau poate nu ai fost considerat „niciodată suficient de bun” de cei din familia ta, deoarece accentul era pe cât de mult ai putea fi mai bun.

În aceste situații părinții sunt adesea zgârciți cu laudele și dau mereu un feedback critic și neconstructiv, care devine apoi normal pentru un copil.

Dacă ai crescut într-un astfel de mediu s-ar putea să ai dificultăți în a vedea sau a crede în valoarea ta. Aceste gânduri și credințe pur și simplu nu au fost cultivate de familie și nu fac parte din experiența ta de viață.

Oricare ar fi motivul pentru care ”te lupți” cu stima de sine, în loc să petreci timp criticându-te pentru asta, poți să-ți petreci timpul cultivându-ți în mod intenționat convingerile care te vor ajuta să devii cea mai bună versiune a ta.

Stimă de sine scăzută sau ridicată

Cum se poartă în viața de zi cu zi o persoană cu stimă de sine scăzută și una cu stimă de sine ridicată?

Este important să ții minte că o persoană cu stimă de sine scăzută are și un deficit de încredere în sine, iar o persoană cu stimă de sine ridicată are și un nivel bun al încrederii în sine. Așadar cele două sunt corelate.

Stima de sine scăzută se asociază cu:

  • frica de expunere, frica de umilire și eșec
  • reacții defensive, resemnare, anxietate
  • imagine negativă despre sine
  • teama de necunoscut, de nefamiliar

O persoană cu un nivel ridicat al stimei de sine:

  • are obiective personale valoroase și solicitante
  • face față necazurilor eșecurilor
  • este ambițioasă pe toate planurile
  • comunică deschis, onest și adecvat
  • are capacitatea de a gestiona schimbarea
  • are capacitatea de a-și recunoaște greșelile
conducerea agila

Convingerile susținătoare construiesc stima de sine

De fapt nu este deloc dificil să afli care sunt lucrurile susținătoare pe care e bine să le crezi despre tine și despre lumea în care trăiești. Indiciile sunt în lucrurile care rezonează cu tine.

Orice frază, imagine, citat, memă, gif sau amintire care îți face inima să se simtă mai ușoară te îndreaptă în direcția credințelor pe care vrei să le cultivi. Poți învăța să observi aceste indicii ca să amplifici cu această scânteie stima de sine în dialogul tău intern în fiecare zi.

Stima de sine scăzută nu înseamnă că ești lipsit de valoare – înseamnă doar că nu-ți vezi propriul potențial. Convingerile tale te pot face să crezi că nu ești suficient de bun, dar asta este doar o percepție; nu un fapt.

Percepțiile noastre despre noi înșine sunt mai mult legate de obiceiurile noastre de gândire și nu sunt reflectări a ceea ce suntem cu adevărat.

Stima de sine sănătoasă duce asertivitate

Stima de sine scăzută te împiedică să-ți împlinești visurile, să creezi relațiile la care tânjești și să devii cea mai bună versiune posibilă a ta? Concentrează-te pe dezvoltarea unor convingeri pozitive în legătură cu cine ești tu în viața ta.

Pe măsură ce vei ajunge să-ți dezvolți un set de convingeri pozitive despre tine, stima de sine va crește. Ceea ce îi surprinde pe mulți oameni este cât de ușor își regăsesc starea de bine odată ce presiunea cauzată de  auto-depreciere se atenuează.

Cu stima de sine restabilită vei începe să te simțiți mai confortabil în lume și vei fi mai capabil să comunici asertiv în pentru a-ți îndeplini aspirațiile și a-ți atinge obiectivele.

Oamenii de afaceri care au adoptat comunicarea asertivă au rezultate excelente în rol de lideri sau manager deoarece pe măsură ce si-au perfecționat acest stil de comunicare și-au consolidat convingerile susținătoare și, de asemenea, stima de sine.

Categorie: Comunicare Asertivă

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Articole Similare: