5 obstacole în comunicare și cum le depășim

Lectură: 5 minute
5 obstacole în comunicare și cum le depășim

Există diverse bariere sau obstacole în comunicare sunt diverse, de la cele de natură fizică: spațiul, zgomotele și bruiajele, la cele de percepție, cunoaștere și înțelegere.

Comunicarea este un proces complex, știm asta. Măiestria în comunicare constă inclusiv în abilitatea de a identifica corect și depăși eventualele obstacole. Dar care sunt cele 5 obstacole majore în comunicare și cum le depășim?

  1. Diferențele de ritm interior
  2. Diferențele de valori și convingeri
  3. Diferențele de poziție perceptuală
  4. Lipsa de rapport în comunicare
  5. Stereotipuri, preconcepții, prejudecăți

Ori de câte ori comunicăm vrem să fim receptați, înțeleși, acceptați și să provocăm o reacție pozitivă. Dar singura şi cea mai mare problemă cu comunicarea este iluzia că a avut loc, după cum spunea George Bernard Show.

Nereușita în atingerea acestor obiective înseamnă că ceva în derularea comunicării nu a funcționat corespunzător, adică a interferat ceva în transmiterea mesajelor.

Orice interferează cu procesul de comunicare poartă denumirea de barieră, dificultate sau obstacol. Barierele în comunicare se produc atunci când receptorul mesajului comunicat nu receptează sau interpretează greșit sensul dorit de emițător.

Înțelesurile se găsesc în oameni, nu în cuvinte, astfel că identificarea cauzelor care produc obstacolele este primul pas spre a realiza o mai bună comunicare. De aceea vom lua pe rând fiecare dintre cele cinci obstacole în comunicare alese și vom menționa soluțiile specifice.

5 obstacole în comunicare

1. Diferențele de ritm interior

Fiecare dintre noi are un anumit tip de ritm interior care îl definește. Ne dăm seama de ritmul nostru interior când ne găndim cum preferăm să luăm decizii sau cum preferăm să rezolvăm sarcinile: rapid sau lent. Putem să ne dăm seama de ritmul interior al interlocutorului observăndu-i ritmul vorbirii:

  • Vorbește repede->gândește repede->are un ritm interior rapid
  • Vorbește rar->gândește pe îndelete->are un ritm interior mai încet

O barieră importantă în comunicare este diferența de ritm interior dintre interlocutori deoarece cel cu ritm rapid se va frustra că trebuie să aștepte până cel cu ritm lent se exprimă, iar vel cu ritm lent nu va putea ține pasul cu rapiditatea cu care interlocutorul cu ritm rapid îi oferă informațiile.

Soluția este să conștientizăm ce ritm interior avem noi și ce ritm are interlocutorul, să vorbim 5-7 minute în ritmul acestuia, după care să ajungem treptat la un ritm de vorbire care să reprezinte media celor două ritmuri.

2. Diferențele de valori și convingeri

Se spune că oamenii au în medie 70,000 de gânduri pe zi. Dintre acestea 90%-95% țin de subconștient. Cei mai mulți dintre noi suntem destul de rar  în contact cu subconștientul nostru și nu ne cunoaștem valorile și abia dacă ne ghicim convingerile. Nu interacționăm mai deloc cu această forță puternică care este responsabilă de multe dintre acțiunile noastre.

Valorile sunt regulile nescrise și neconștientizate ale deciziilor și comportamentelor noastre. Diferențele de valori și convingeri sunt foarte des întâlnite. Convingerile susținătoare sau limitatoare sunt fixate prin emoții puternice și sunt dificil de combătut.

Soluția este să observăm momentul în care interlocutorul vorbește din planul convingerilor și să ne pregătim să ridicăm nivelul discuției de la convingeri la valori comune / împărtășite pentru depăși barierele în comunicare generate de aceste diferențe.

Obstacole în comunicare

3. Diferențele de poziție perceptuală

Programarea neuro-lingvistică spune că există 4 poziții perceptuale pe care le putem experimenta:

  1. EU – Poziția egoului
  2. TU – Poziția empatică
  3. NOI – Poziția observatorul implicat 
  4. EI – Poziția observatorul detașat

Prima poziție perceptuală, EU, este dată de poziția proprie, prin ochii proprii când te asociezi mental și emoțional cu persoana proprie. Pentru a fi cât mai “acasă” în această poziție trebuie să te cunoști pe tine însuți și valorile tale pentru a transmite celorlalți exemplul tău.

A doua poziție perceptuală, TU, presupune să poți percepe lumea prin perspectiva altei persoane. Această poziție perceptuală te face să poți percepe lumea văzută de celălalt, dar și capacitatea de a percepe ce-ai simți punându-te în starea lui emoțională.

A treia poziție perceptuală este cea din poziția de NOI, unde ne-am asociat din perspectiva întregului sistem din care facem parte (EU și TU în același timp).

A patra poziție perceptuală presupune o detașare completă si de perspectiva proprie, precum și de a celuilalt, astfel încât să fii deasupra acestora, ca un spectator la o piesă de teatru sau ca un observator independent. Această poziție te ajută să analizezi interacțiunea și să analizezi echidistant celelalte 3 poziții.

Pozițiile perceptuale sunt foarte puternice și eficiente atunci când sunt conștientizate la propria persoană și la interlocutor. Cel mai adesea capacitatea de a trece din poziția EU în poziția empatică TU doboară niște obstacole în comunicare, dar trecerea în NOI are o valoare și mai mare deoarece ne aduce în poziția în care putem integra punctele puternice/bune din poziția EU și TU.

4. Lipsa de rapport în comunicare

A crea rapport presupune a crea încredere, armonie și cooperare într-o relație de comunicare, spune Robert Dilts. Starea de rapport este un proces în care ambii “participanți” la procesul de comunicare se influențează unul pe celalalt, fiecare element influențează și este influențat de alte elemente.

Este esențial de reținut faptul că rapportul este un proces și se poate instala/dezinstala conștient de receptor și/sau emițător în funcție de obiectivele și evoluția comunicării.

Rapportul este gestual, postural, verbal sau la nivelul expresiilor micro-faciale, emoțional, conceptual. Principalul instrument pentru a genera rapport este oglindirea. Sunt suficiente 3 puncte de oglindire pentru a instala rapportul.

Obstacole in comunicare

5. Stereotipuri, preconcepții, prejudecăți

Tiparele și stereotipurile verbale determinate cultural pot deveni obstacole în comunicare. Acestea pot fi de multe ori interpretate de interlocutor ca o lipsă de abilitate în comunicarea directă a mesajului.

În categoria stereotipiilor intră chiar și accentul emițătorului care poate face ca interlocutorul să dea mai puțină atenție conținutului mesajului și mai multă modului de transmitere a acestuia.

Interlocutorul poate fi influențat în receptarea eficientă a mesajului și de aspectul fizic al emițătorului, prin prisma unor idei preconcepute vis-a-vis de felul de a fi al persoanei cu care comunică.

Având în vedere faptul că există multe alte obstacole care pot apărea în comunicare, cele mai importante trei concluzii practice sunt următoarele:

1. Comunicarea trebuie înțeleasă din punctul de vedere al destinatarului, concentrându-ne pe interesele, sentimentele, prioritățile acestuia.

2. Mesajul trebuie să fie redundant, deci repetat în mod deliberat. Această redundanță va ajuta la depășirea efectelor negative produse de apariția obstacolelor în comunicare.

3. Este necesar să urmăriți feedback-ul în procesul de comunicare, să vă verificați acțiunile cu răspunsul destinatarului, să sumarizați, să validați și să vă asigurați că ați clarificat înțelegerea cu interlocutorul.

Categorie: Comunicare Asertivă

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Articole Similare: