Agile Leadership - Ghid Complet

Vrei să faci din agilitate mijlocul pentru dezvoltarea ta personală și a echipei?

Imaginează-ți că îți iei o hartă care să-ți arate traseul pe care să mergi pas cu pas ca să-ți atingi aceste obiective.

Când nu ai o astfel de hartă te poți rătăci în propriile ambiții. Timpul trece și tu nu vezi rezultatele pe care ti le-ai dorit. Echipa este divizată, oamenii nu știu unul la ce lucrează celălalt, rework-ul e în floare. Ești obosit, demotivat si neproductiv. “Obții” aceste rezultate în condițiile in care îți doreai opusul.

Ca să nu fii tocmai tu cel despre care am povestit mai sus ne-am gândit să-ți oferim acest ghid unic compus din 10 articole despre AGILE LEADERSHIPCu alte cuvinte, cum să reușești ca lider agil, ca să promovezi, să-ți dezvolți echipa, să-ți crești compania.

Ghidul valorifică experiența noastră practică validată în numeroase proiecte. Astfel ghidul acesta susține într-o formă concisă cursul Agile Leadership Aplicat pe care l-am conceput special pentru tine. Îl poți accesa aici. 

Ghidul acesta te va ajuta să te organizezi cât mai bine ca să-ți transformi investiția ta într-un succes. Vei găsi tips & tricks care te vor ajuta să gândești agil, să lucrezi agil, să fii agil.

Cuprins:

Agile Leadership - Ghid Valoria

Ce este Agile Leadership?

Agile Leadership este acel stil de conducere în care liderii folosesc transformarea agilă pentru a conduce echipa în modul cel mai potrivit și mai productiv. Prin urmare, înțeleg că un mod specific de a conduce nu se va potrivi bine cu toate situațiile. Liderii agili au capacitatea de a echilibra diferite provocări, datorită capacității lor de adaptare de neegalat.

Un lider agil construiește o echipă sau o organizație capabilă să aplice principiile agile în procesele sale. Acest lucru ajută echipele și organizațiile să crească și să-și crească competitivitatea. Ei joacă cu pricepere atât rolul de lideri, cât și de manageri.

Elementele esențiale în Agile Leadership

Conceptul „agile” a apărut în 2001 în industria de IT, plecând de la conștientizarea faptului că managerii erau prea mult preocupați de retenția angajaților și prea puțin preocupați să le faciliteze succesul. 

Agile a depășit limitele industriei de software, ca să ajute angajații dintr-o serie de profesii și industrii să devină mai eficienți și mai productivi.

Agile Leadership constă în abilitatea de a crea mediul potrivit pentru auto-organizarea echipelor în jurul valorii relevante pentru client. Un mediu în care membrii echipelor multidisciplinare colaborează, învață reciproc, primesc feedback rapid și se concentrează pe învățarea continuă și pe calitate. 

Este un stil de conducere care se străduiește să elimine obstacolele către succes, astfel încât angajații să poată fi mai eficienți și mai productivi ca echipă.  

Metodologia Scrum, cea mai populară dintre metodologiile agile de management de proiect, reușește acest lucru cu câteva reguli care conduc la o metodă operațională care funcționează excelent în Agile Leadership.

  • În primul rând, este vorba de transparență și autonomie
  • În al doilea rând, este vorba despre împuternicire și evaluarea echipelor CA ECHIPĂ
  • În al treilea rând, este vorba despre transcendență, adică despre depășirea unui obiectiv obișnuit și îndeplinirea unui scop care energizează echipa.
Aspecte esentiale in agile leadership

Companii tradiționale vs. companii agile

Liderii tradiționali sunt factori de decizie care atribuie sarcini subordonaților. Acești lideri culeg beneficiile recunoașterii pentru succes și își asumă vina pentru eșec. 

Având în joc reputația și cariera lor, este mai puțin probabil să delege luarea deciziilor celor care le raportează. Acest lucru poate avea consecințe imense referitoare la calitatea și viteza deciziilor. 

Companiile agile se bazează mai puțin pe regulile și procesele vechi și mai mult pe actualizarea și optimizarea proceselor pentru a facilita o mai bună calitate a muncii. 

Autoritatea liderilor nu se confundă cu responsabilitatea celor care livrează. De aceea companiile agile își descentralizează puterea și recunosc valoarea pe care o obțin din ascultarea angajaților aflați în prima linie. Astfel, companiile agile reacţionează rapid la schimbările din jurul lor. 

Adoptarea unei abordări iterative, adică centrată pe cicluri rapide de dezvoltare, testare, obținere de feedback și implementare, permite echipelor agile să experimenteze schimbarea pentru a vedea ce ajustări sunt necesare și pentru a produce cele mai bune rezultate.

Abilitățile esențiale ale liderilor agili sunt următoarele:

  1. Liderii agili comunică deschis și transparent cu membrii echipei lor
  2. Liderii agili ascultă și observă mereu
  3. Liderii agili rămân concentrați pe nevoile clienților

Citește versiunea completă a articolului aici: „Ce este Agile Leadership?”.

Noi, la Valoria, suntem gata să te ajutăm să înțelegi și să-ți însușești acest concept. De aceea te invităm să vedem împreună, mai departe, de ce este agilitatea noua normă a succesului. 

Te invităm să descoperi care este  factorul decisiv pentru această tranziție a echipei, de la abordarea tradițională la cea agilă care este facilitată de adoptarea pe scară largă a tehnologiei în tot mai multe domenii.

Ghid Agile Leadership (2)

Este agilitatea noua normă a succesului?

Ce înseamnă succesul? Conceptul de succes este unul relativ si destul de greu de identificat în anumite situații. În afaceri succesul este adeseori dat de valoarea anumitor rezultate și indicatori: de la vânzări, venituri și profit, la rata de creștere anuală, rentabilitatea activelor și productivitate. 

  • În abordarea tradițională norma era să știi ce vrei, când vrei și să ajustezi, de obicei în jos, bugetul. Centrarea pe client și nevoile acestuia ocupau un loc secund. În primul rând era vorba despre ”noi și ale noastre”. 
  • În abordarea agilă în schimb, prin cicluri iterative de lucru menții bugetul și programul de execuție și ajustezi scopul la nevoile clientului. O schimbare de abordare care îl aduce în centru pe beneficiar și nu pe furnizor. Cum am ajuns aici?

Înainte de apariția agile poziția produsului era în centrul preocupărilor

Înainte de agile leadership, preocuparea mai mare era legată de produs și calitatea acestuia. Procesele erau atent observate și corectate pentru eliminarea pierderilor, erorilor și optimizarea costurilor. Se lucra în secvențe cu o abordare de rezolvare a activităților foarte liniară și puțin colaborativă. Clientul era mai degrabă receptorul pasiv din exterior al unui livrabil venit dinspre companie. Relația cu clientul era un drum cu sens unic care prezenta dezavantaje.

După apariția agile poziția clientului este în centrul preocupărilor

Agile este o abordare incrementală a dezvoltării software bazată pe principii care se concentrează mai mult pe oameni, rezultate, colaborare și răspunsuri flexibile la schimbare. În loc să planifice întregul proiect, în agile se descompune procesul de dezvoltare în bucăți mici, finalizate în iterații sau intervale de timp scurte. 

Clientul devine parte din procesul de dezvoltare fiind consultat în legătură cu ceea ce se configurează pe bucăți din ceea ce are să fie produsul final. Relația cu clientul este un drum cu dublu sens în care informațiile sunt vehiculate de la client la furnizor și invers.

Tot mai multe industrii sunt marcate de tehnologie și trec la agile

Factorul decisiv pentru această tranziție de la abordarea tradițională la cea agilă o reprezintă adoptarea pe scară largă a tehnologiei în tot mai multe domenii. De exemplu, cu ajutorul tehnologiei Building Information Modelling date cheie despre produse și active precum și modele computerizate tridimensionale pot fi utilizate pentru gestionarea eficientă a informațiilor de-a lungul ciclului de viață al unui proiect de construcție – de la concept până la operare, într-o abordare de tip agile.   

Dinamica mediului de afaceri favorizează modul de lucru agile

În mediul de afaceri dinamic de astăzi, companiile din toate industriile se confruntă cu cerințe în schimbare rapidă de la clienți, parteneri și consumatori. Pentru echipele agile fiecare nou flux de lucru de tip sprint aduce cu el un set diferit de sarcini. 

Acest lucru face ca echipele agile să se adapteze mai ușor la schimbări și la prioritățile din cadrul unei companii. Echipele agile sunt cu 25% mai productive decât cele tradiționale. Cu agile, lansarea unui produs/serviciu pe piață se întâmplă cu 50% mai repede.

Citește versiunea completă a articolului aici: „Este agilitatea noua normă a succesului?” și descoperă cum echipele agile experimentează schimbarea aproape constant. 

Desigur există multe beneficii aduse de Agile Leadership pe care te invităm să le descoperi în acest ghid mai departe. Practicienii Agile Leadership cu experiență vor avea întotdeauna suficient spațiu decizional și vor rămâne în limitele valorilor organizației.

Beneficiile conducerii agile

Beneficiile leadership-ului agile

Viteza și volumul schimbării mediului de afaceri în perioada actuală necesită o agilitate fără precedent în gândire și acțiune.

Provocarea conducerii agile

Prin adaptarea la schimbarea priorităților, liderii agili se concentrează pe cele 20% dintre provocări, care oferă 80% din rezultate.

Companiile agile depind de liderii fiecărui nivel – chiar și de cei către care nimeni nu raportează dar care au nevoie de mentalitatea și abilitățile de lider pentru rolul lor.

Pentru aplicarea rapidă în orice situație operațională a modelului de conducere agilă contează gândirea strategică, coordonarea tactică și operaționalizarea pragmatică.

Agilitate prin flexarea stilului de conducere

Pentru situația de recalibrare în care se găsesc cele mai multe dintre companii se impune crearea unor roluri excepționale.

Decât să se mobilizeze toate activele unei companii pentru a se ocupa de un singur subiect se impune distribuția rolurilor după cum urmează:

  • Liderul consacrat dă autonomie către o echipă/persoană selectată – Nivel strategic
  • Aceasta trasează direcția strategică pentru un facilitator care – Nivel tactic
  • Interpretează alături de alți colegi operaționalizarea soluțiilor – Nivel operațional

Agilitatea este o filozofie practică care determină forma structurii de conducere aplicată pentru a face față oricărei situații operaționale.

Aceasta înseamnă că forma rămâne întotdeauna aceeași, dar oameni diferiți pot intra și ieși pe fiecare dintre niveluri și pur și simplu pot prelua titlul relevant pentru acel rol.

Este important de reținut că titlurile nu exprimă vechimea sau rangul, ci descriu funcțiile îndeplinite de anumite persoane sau, uneori, de un grup condus de o anumită persoană de pe oricare dintre cele 3 niveluri.

Există un nivel ridicat de subsidiaritate, ceea ce înseamnă că deciziile luate la cel mai scăzut nivel trebuie să fie aliniate cu fiecare nivel.

De exemplu, un coordonator din nivelul operațional însărcinat cu un scop definit ar putea fi nevoit să ia decizii rapide pentru a-l atinge, dacă situația de pe teren se schimbă brusc.

El poate apela la sprijinul suplimentar de la nivel tactic, dacă este necesar. De asemenea coordonatorul la nivel tactic, cu o supraveghere mai largă, poate muta resurse între cei din operațional fără permisiunea strategicului pentru a ajuta la atingerea obiectivului tactic mai larg.

Pe fiecare nivel se poate flexa stilul de leadership, după cum este necesar. Acolo unde orice situație este mai degrabă dinamică decât previzibilă, stilul de leadership ar trebui să se potrivească cu situația specifică.

Adică să se concentreze pe agilitatea liderului de a-și adapta stilul în funcție de: (1) nevoile echipei și (2) cerințele situației.

Beneficiile conducerii agile

  • Mai multă inițiativă și capacitate de răspuns la toate nivelurile.
  • Mai multă energie pentru cele mai importante activități.
  • Mai bună comunicare între și în cadrul echipelor.
  • Mai puține conflicte. Mai multă încredere.
  • Angajați mai motivați și mai implicați.

Nu uita că fiecare companie sau echipă poate ajunge să se bucure de aceste beneficii, dar cel mai bine e să le studiezi pe rând în articolul „Beneficiile leadership-ului agile”.

Atunci când știm avantajele obținute prin acest tip de conducere putem observa cu mai mare ușurință caracteristicile echipelor agile. Și dacă tot am ajuns aici, hai să vedem, mai departe,  care sunt acestea.

Am pregătit pe mai departe 7 caracteristici de care trebuie să se țină cont în procesul de formare al echipelor agile. 

Caracteristicile echipelor agile

Care sunt caracteristicile echipelor agile?

O echipă agilă este o echipă multifuncțională de 5 până la 11 oameni, care se auto-organizează și care definesc, construiesc, testează și livrează o valoare augmentată într-un interval scurt de timp. 

Deoarece calitatea comunicării scade pe măsură ce dimensiunea echipei crește, companiile agile tind să prefere aceste echipe mai mici, care se autogestionează pentru a livra rezultate care să răspundă nevoilor și așteptărilor clienților.

O echipă agilă înțelege proiectul, îl descompune în fragmente sau module, lucrează la ele individual sau interfuncțional în etape de 1-4 săptămâni numite sprinturi, testează implementarea și adeseori finalizează proiectul cu mult înainte de termenul stabilit. 

Dezvoltarea unui produs sau serviciu se face prin iterații sau cicluri rapide (sprint) de dezvoltare derulate într-un timp mai mic. Cu alte cuvinte, în locul unei strategii de dezvoltare monolitică, agilitatea implică lucrul la fragmente de proiecte în același timp, făcând modificările și ajustările ușoare și gestionabile.

Caracteristicile principale ale unei echipe agile:

1. Viziunea comună

Membrii unei echipe agile de succes vor împărtăși viziunea comună dată de abordarea agile, îmbunătățirea continuă prin retrospectiva onestă a sprint-ului, atenția la procesul iterativ pentru generarea de rezultate.

2. Responsabilitate

Membrii echipei agile își asumă responsabilitatea pentru eșecurile lor și continuă să-și dezvolte abilitățile până când văd creștere și dezvoltare. Practicienii Agile cu experiență vor avea întotdeauna suficient spațiu decizional și vor rămâne în limitele valorilor organizației.

3. Dezvoltare ghidată de valoare

O echipă agilă se concentrează întotdeauna pe caracteristicile produsului și păstrează focusul pe client ca element principal pentru planificarea și dezvoltarea timpurie a valorii. După aceea continuă iterațiile în etapa de testare a aplicației înainte de a o livra, în ordinea de prioritate a funcționalităților.

4. Planificare continuă

Planificarea continuă este inevitabilă pentru o echipă agilă. Odată ce lansează produsul/aplicația într-un mod prioritizat de caracteristici, echipa inițiază următorul nivel de iterație pe care îl descompune în sarcini tehnice distincte pentru alegerea și planificarea pentru următorul lot de caracteristici.

5. Adaptarea la schimbare

O echipă agilă modifică modul de abordare ca să răspundă nevoilor în schimbare ale clientului. În timp ce fac acest lucru, se asigură că integrează abordarea agilă cu funcțiile de business al clientului și facilitează găsirea valorii pentru client.

6. Feedback continuu

Cadrul de lucru al unei echipe agile include îmbunătățirea performanței produsului pe baza feedback-ului. Echipa urmează abordări iterative pentru îmbunătățirea performanței pe baza feedback-ului, însă în situații de blocaj echipa agilă se concentrează pe livrarea la timp.

7. Estimarea relativă

O echipă agilă va practică estimarea relativă pentru a prezice caracteristicile necesare ale unei produs, pentru a accelera planificarea și pentru a elimina complexitatea inutilă din procesul de dezvoltare. 

Înainte să mergem mai departe cu celelalte subiecte din ghidul nostru, te rugăm să citești versiunea completă a articolului aici. Nu de alta, dar știi și tu: ca să recunoști trebuie mai întâi să cunoști?

Acum, că ai o privire de ansamblu despre cum gândesc și acționează diferit echipele agile, hai să mergem mai departe. 

Dacă vrei și tu ca echipa ta să treacă la abordarea agile, hai să vedem alte 7 recomandări și multe aspecte practice care te vor ajuta să reușești.

Ghid Agile Leadership (3)

Cum implementezi metodologia agile în companie?

Sunt foarte importante recomandările pentru operaționalizarea agilității la nivel de companie si în acest sens numesc principalele 7 astfel de recomandări după cum urmează

1. Asigură transparență 

Fă munca eficientă și clară prin articularea viziunii și a valorilor. Transparența înseamnă mai mult decât împărtășirea informațiilor: înseamnă să fii responsabil în colaborare, pentru o înțelegere comună a contextului, obiectivelor și sarcinilor de realizat.

2. Lucrează în cicluri iterative

Când vine vorba de iterații, totul este despre cicluri. Nu contează ce cadru de lucru folosești. Atâta timp cât echipa și-a măsurat performanța, se va îmbunătăți continuu, va oferi valoare colegilor din cadrul organizației, clienților, părților interesate și consumatorilor.

3. Folosește time boxing

Acesta este o modalitate rapidă de a învăța cum să te concentrezi și să profiți la maximum de un anumit interval de timp. Metoda presupune să definești intervale de timp pentru fiecare segment al unei întâlniri.

4. Bazează-te pe MVP

Ideea unui MVP este de a găsi prima soluție de lucru pentru problema principală a utilizatorului unui produs. Domeniul de aplicare va fi redus la nivelul la care produsul aduce suficientă calitate pentru client, limitând în același timp riscurile și reducând timpul de lansare pe piață.

5. Ține cont de principiile voluntariatului

În măsura în care are sens, este util să împarți munca în echipă în funcție de interesele și punctele forte ale fiecărui membru. Scopul este de a găsi un echilibru corect între „vreau să fac” și „să terminăm și gata”.

6. Creează echipe interfuncționale

O echipă ar trebui să aibă atâtea abilități câte sunt necesare pentru a acționa cu autonomie relativă pentru a satisface cerințele clientului. Când un produs conține prea multe funcționalități pentru a fi gestionat de o singură echipă, este „divizat” între echipe. 

7. Menține ciclul de acțiune și reflecție

Modelul generic al modului agile de lucru este definit prin alternarea fazelor de acțiune concentrată: „Planificați și executați” și de reflecție relaxată: „Verificați și Actualizați”. Acest lucru creează o organizație care învață. 

Știm că orice implementare cere răbdare, așa că merită să citești tot articolul pe această temă. Îl găsești aici: Cum implementezi metodologia agile în companie?

Acum hai să facem o scurtă recapitulare:

  • Știm ce este Agile Leadership, am definit conceptul
  • Am văzut de ce este agilitatea noua normă a succesului
  • Care sunt beneficiile leadership-ului agile
  • Ce caracteristici au echipele agile
  • Cum se implementează agile în companie

Ce urmează acum? Să menținem proiectele agile! 

Dar  cum faci proiectele agile, fără a fi nevoie de o abordare complet nouă a managementului? Și mai important, cum faci să le menții agile ca să ai rezultate sustenabile? În cele ce urmează oferim direcții practice de răspuns la aceste întrebări.

Cum să menții proiecte agile în compania ta

Cum poți să menții proiectele agile?

Cum faci proiectele agile, fără a fi nevoie de o abordare complet nouă a managementului? Și mai important, cum faci să le menții agile ca să ai rezultate sustenabile?  Cele ce urmează se constituie ca direcții practice de răspuns la această întrebare.

1. Stabilește obiective realizabile

Proiectele agile durează de la câteva săptămâni la câteva luni, niciodată mai mult. Echipele sunt un grup gestionabil de maxim 11 persoane, care se auto-organizează în relație cu toate aspectele proiectului. Fiecare iterație are obiective exacte și atingerea lor în toate iterațiile este o rețetă sigură pentru succesul proiectului. 

Experiența arată că această abordare poate fi folosită eficient și pentru produsele non-software și pentru managementul proiectelor în general. Trucul este să aveți obiective care să poată fi atinse și să nu aspirați la prea mult. 

Acest lucru oferă spațiu pentru dezvoltare/producție, testare și îmbunătățire înainte de a trece la următorul obiectiv. De asemenea, ajută la livrarea unui produs funcțional înainte de termenul limită, care este esența unui proiect agil.

Abilități ale unui Agile Leader

2. Realizează ceva până la termenul limită

Abordarea agilă este nemiloasă în abordarea termenelor limită și a rezultatelor. Ceea ce înseamnă practic că fiecare iterație are un termen limită dur și rapid. Acest termen nu se mișcă. Acest termen nu este amânat. Acest termen rămâne, chiar dacă pică cerul. 

Când sosește termenul limită, te uiți la ceea ce ai făcut sau ai finalizat – orice. Poate fi jenant. Poate fi îngrozitor. Codul poate arăta ca un gunoi. Designul ar putea arăta ca un gunoi. Dar ai ceva. Ceva este întotdeauna mai bun decât nimic. Și cu acel ceva poți să iei decizii, să faci schimbări, să oferi feedback. Aceasta este formula de succes din abordarea agilă.

3. Fă schimbări rapide

Pentru a face schimbări rapide, decidentul trebuie să facă două lucruri. 

  • În primul rând trebuie să fie prezent și implicat în procesul real de dezvoltare. Este greu să iei decizii despre ceva ce nu cunoști. 
  • În al doilea rând, trebuie să ia decizii rapide. O decizie, chiar și greșită, este de ajutor, pentru că ajută proiectul să avanseze, prin feedback. 
  • În cele din urmă, scopul oricărui proiect este de a oferi clientului un produs durabil care să-i satisfacă toate cerințele. Acest lucru poate fi realizat numai dacă calitatea codului este superioară și designul este suficient de bun pentru a face față schimbărilor bruște. 

Beneficiile abordării agile vor avea un impact puternic asupra generării veniturilor și culturii companiei, ceea ce justifică adoptarea acestei metodologii pe scală largă. 

Cele 3 abordări descrise aici sunt utile doar atâta timp cât continuăm să le implementăm și nu recădem în vechea metodă confortabilă de lucru, care are beneficii mai puțin tangibile.

Citește versiunea completa a articolului aici: „Cum implementezi agilitatea în companie?

Dar ce-ar fi să aflăm mai multe despre acest subiect? Hai să vedem împreună, mai departe, care sunt tehnicile de consolidare a echipelor agile. Te invit să citești, mai departe, despre cele 8 tehnici care pot fi puse în aplicare în acest scop. 

Consolidarea echipelor agile

Tehnicile de consolidare a echipelor agile

Deoarece agilitatea înseamnă lucrul în echipă, succesul proiectelor agile depinde de cât de puternic orientată spre agilitate este echipa. De aceea pentru a construi o echipă agilă cele mai importante recomandări sunt următoarele:

1. Începe cu scopul final

Când construieșți o echipă agilă, începe orice proiect cu obiectivul final. Ce vrei să obții și de ce abilități, tehnologie și câte ore aveți nevoie pentru a îndeplini obiectivul? Abia atunci poți spune că ai o abordare corectă pentru face echipa agilă. Abilitățile membrilor echipei pot varia de la experiență financiară și implicarea clienților până la expertiză juridică și dezvoltarea de software. 

2. Pregătește echipa

Odată ce ai selectat echipa, membrii au nevoie de o pregătire adecvată pentru a începe să gândească agil. Stabilește regulile de bază pentru a construi o bază comună de principii de lucru solide. Asigură-te că echipa știe că schimbarea este constantă și că nu poate trasa calea definitivă pentru a ajunge la obiectivul final. De aceea membrii echipei trebuie să lucreze în echipă, să fie flexibili și să accepte schimbarea, să raporteze progresul la intervale scurte și să-și lase ego-ul deoparte.

Formare echipe agile

3.Ține o întâlnire zilnică

O scurtă întâlnire, de cel mult 15 minute, ținută la începutul fiecărei zile este benefică. Colegii stau în picioare, spun succint care este stadiul de evoluție al proiectului pentru atingerea scopului, care sunt provocările, problemele întâlnite și se întorc rapid la lucru. Această întâlnire zilnică aduce în atenția tuturor ce este important, calibrează modul de gândire agil și face ca toată echipa să se bucure de o comunicare onestă, transparentă – un aspect esențial în agile. 

4. Asigură tehnologia necesară

Utilizați tehnologia pentru a ajuta la structurarea proiectului. Ar trebui să existe întâlniri programate regulat cum spuneam, dar și posibilitatea de a începe o întâlnire ad-hoc. Automatizarea managementului de proiect poate reaminti oamenilor la intervale regulate să actualizeze echipa în spațiul virtual colaborativ de lucru. Acest lucru elimină tendința de a lucra în propria bulă, mai degrabă decât de a colabora cu echipa.

5. Unifică comunicarea

Email-uri, mesaje voce, mesageria din website, mesaje text de la clienți, etc. Diversitatea canalelor de comunicare îi poate copleși pe cei care alcătuiesc echipa dacă stau să le verifice pe toate. De aceea unificarea comunicării este necesară. O interfață prin intermediul căreia să le poți accesa pe toate este soluția.   

6. Testează la scală mică

Procesul agile are beneficiul că este incremental. O serie de pași mici care conduc către obiectivul final. Împărțirea obiectivelor în bucăți mici te poate ajuta să urmărești progresul și să detectezi rapid când un proiect iese de pe traseul planificat sau este în întârziere.

7. Mizează pe concentrare și atenție

Procesul agile funcționează de obicei ca o serie de sprinturi. Acestea sunt perioade de productivitate ridicată către un anumit obiectiv. Luarea pauzelor, eliminarea canalelor de comunicare inutile și limitarea comunicărilor la anumite ore ale zilei te ajută pe tine și echipa ta, să profitați la maximum de timpul de lucru activ.

8. Comunică feedback-ul clienților

Echipa ta agile poate beneficia de pe urma modului în care clienții interacționează cu produsul sau serviciul pe care îl oferă. Asigură-te că angajații pot vedea rezultatele sondajelor și feedback-ul clienților, deoarece acestea le pot influența pozitiv munca. Procesul agil este axat pe client și este important să infuzăm întreaga echipă cu conștientizarea modului în care clienții folosesc, experimentează și simt despre lucrurile pe care le oferim.

E foarte simplu să treci la implementarea acestor pași când știi exact care sunt etapele și pe ce aspecte este bine să te concentrezi rând pe rând.

Și apropos de asta! Agilitatea este peste tot, nu este doar un cuvânt la modă. Este un set de caracteristici specifice înscrise într-o metodologie de management de proiect care puse la treabă fluidizează procesele de lucru. 

De aceea trebuie să cunoaștem care sunt tehnicile necesare pentru consolidarea echipelor agile pe care le poți vedea în articolul complet aici

Pentru că tot acest demers are nevoie de un proces clar, hai să citești mai departe despre acesta. 

Procesul liderului agil

Procesul unui Agile Lider, de la structură la creativitate

Ca fii un lider agile trebuie să ai o echipă agile. Dezvoltarea echipei nu este ușoară. Când vine vorba de dezvoltare, este important să înțelegem că există un element cheie de constrângere și structură, care te ajută să dezvolți o echipă agile. Acesta este procesul de bază utilizat de liderul agile.

Elemente care ajută procesul liderului agile

Acest element se bazează pe teoria lui Donald Winnicott. El a dezvoltat ceea ce noi numim acum Teoria Deținerii. 

El spune că asemeni unor părinți, liderii trebuie să fie ”suficient de buni”, nu ”perfecți”, iar la început trebuie să ofere un mediu sigur, deoarece doar în mediile sigure putem deveni noi înșine. 

Apoi, prin joc, acel sine adevărat va fi desăvârșit. Într-un astfel de mediu regulile și standardele vor face individul să descopere că poate performa singur și autonom.

Servant Leadership aplicat liderului agile

Totul pleacă inițial de la voință și este important ca acțiunile tale și intențiile tale să fie aliniate. Nu poate fi doar intenție fără acțiune, pentru că asta înseamnă să stai pe loc când tu de fapt vrei să înaintezi. 

Liderul care servește echipa pune accent pe etica caracterului, câștigând autoritate prin faptul ca servește nevoile celorlalți, spre deosebire de etica personalității, care este despre influență. 

Liderii agili împuternicesc echipele și modul în care o fac este prin crearea unui mediu în continuă îmbunătățire, care include încadrarea scopului echipei în primul rând. 

Ei facilitează adaptarea membrilor echipei la noi roluri în mediul de lucru agil. Acesta este un aspect esențial deoarece a acționa agil va fi o schimbare majoră pentru ei

Ariile de focus din Agile Leadership

Îmbunătățirea continuă este crezul liderului agile

Pentru a fi un bun lider agil trebuie să fii autentic în scopul tău și trebuie să ai claritate în ceea ce privește modul în care implici echipa și le permiteți membrilor să devină cu adevărat ei înșiși. 

Deci, scopul unui lider agil este să fie o influență transparentă și mobilizatoare. Oamenii sunt cei mai buni atunci când lucrează din proprie voință pentru o lungă perioadă de timp. 

De asemenea este important să înțelegi că nu trebuie să implementezi agile și să îl faci să funcționeze perfect imediat. Conceptul agile a fost creat pentru îmbunătățirea continuă, astfel încât tu, ca lider și echipa, să deveniți mai buni în timp.

Procesul liderului agil este unul practic și de aceea am realizat acest ghid de Agile Leadership. În mod sigur, acum înțelegi elementele și părțile procesului din Agile Leadership. 

Înainte să mergem mai departe cu celelalte subiecte din ghidul nostru, te rugăm să citești versiunea completă a articolului aici. Nu de alta, dar știi și tu că cele mai bune rezultate sunt date de procesele clare!

Acum, că ai o privire de ansamblu despre cum se mențin și se consolidează echipele agile trebuie să ții minte că scopul unui lider agil este să fie o influență transparentă și mobilizatoare.

Dacă vrei și tu să devii Agile Lider, hai să vedem alte 7 recomandări și multe aspecte practice care te vor ajuta să reușești pe acest drum.

Cum să devii agile leader în 7 pași

Cum poți să devii Agile Lider în 7 pași

Un agile lider provoacă abordările tradiționale de management de proiect. Astfel conducerea acestui lider este și ea destul de diferită. 

Trebuie să fii flexibil, gata să mergi decis înainte și să facilitezi succesul echipei tale pentru ca aceasta să reușească să livreze constant. Deci, cum reușești toate acestea ca agile lider? Iată 7 recomandări practice care te vor ajuta în această transformare.

1. Învăță! Află ce este un agile leader

Acum, când membrii echipei sunt actualizați cu cele mai noi informații și devin elemente esențiale ale proiectelor de succes, agile liderul este provocat nu doar să recunoască, ci și să învețe cum să valorifice potențialul talentelor din grupul pe care îl conduce, pentru maximizarea rezultatelor. 

Liderul agil înțelege necesitatea menținerii unui control suficient pentru a face echipa să funcționeze ca întreg, dar și ca fiecare coleg din echipă să performeze la cel mai înalt nivel personal. Și acest lucru indică necesitatea de a insufla caracteristicile unui lider agil în fiecare membru al echipei.

2. Transmite încredere!

Oamenii sunt de obicei reticenți la schimbare, iar transformarea prin trecerea la agile este o importantă schimbare. Toate schimbările sunt întâmpinate cu o anumită rezistență, pe care trebuie să știi să o depășești. 

Așa că, pentru a începe, trebuie să fii gata să convingi și să dovedești de ce noul mod de a face lucrurile este de fapt bun pentru ei. Trebuie să poți face asta în fața oamenilor, dar și pe toate canalele online de comunicare, deoarece arta de a influența este măiestria liderului.

3. Renunță la control!

Odată ce echipa ta este pregătită, trebuie să fii și tu. Majoritatea metodelor agile lasă echipelor autocontrolul, ceea ce înseamnă că ești acolo doar pentru a ajuta, nu pentru a supraveghea. Acesta poate fi un aspect greu de înțeles, mai ales din punctul de vedere al managementului de proiect tradițional, dar este ceva ce va trebui să faci.

Așadar, cunoaște modul în care funcționează echipa ta și fii gata să îi ghidezi ca să fie eficienți. Lăsă în urmă rapoartele de progres care obișnuiau să-ți ofere confort. Ai încredere în echipa ta și ai să fii plăcut surprins de modul în care noile responsabilități îi transformă într-o echipă mai eficientă și mai responsabilă.

4. Fii deschis la posibilități!

La fel ca în cazul echipelor auto-organizate, va trebui să îți ții mintea deschisă atunci când practici Agile. Vor fi serpentine de schimbare în calea ta. Dar atâta timp cât nu funcționezi limitat de lucrurile făcute într-un anumit fel, vei fi bine.

Agilitatea ca practică este un mecanism în continuă evoluție. Astfel, deși alegi o metodă pentru a o aplica împreună cu echipa ta, asta nu înseamnă că va fi aceeași după câteva luni. Tu, în calitate de lider, trebuie să te uiți mereu la gradul de optimizare și dezordine al procesului. 

Competențe de bază în Agile Leadership

5. Acceptă eșecul!

Un alt lucru care s-ar putea să nu-ți placă, dar cu care vei avea de-a face este eșecul. În loc să-l evite, agile liderul acceptă eșecul ca pe o oportunitate de a învăța și de a se îmbunătăți. Ține minte acest motto: ”Eșuează rapid și schimbă. De asta există iterațiile.”

Astfel, fiind un lider agil, trebuie să înțelegi valoarea eșecului și să-l îmbrățișezi ca pe o oportunitate de a învăța. Va fi responsabilitatea ta să transmiți acest lucru echipei și să evidențiezi lecțiile din spatele eșecului.

6. Bucură-te de proces!

În cele din urmă, agile va fi cu siguranță un drum cu suișuri și coborâșuri atât pentru tine, cât și pentru echipa ta. Dar asta cu siguranță nu înseamnă că nu te poți bucura de calatorie, de proces. 

De fapt, chiar asta ar trebui să faci. Concentrează-te pe aspectele pozitive și rezolvă-le pe cele negative în echipă. În curând vei vedea că echipa ta evoluează și crește dincolo de orice așteptări inițiale.

7. Dezvoltă echipa!

Un lider agil de succes creează o cultură în care fiecare membru al echipei dezvoltă aceleași atribute de leadership agil în sine, subliniind încă o dată învățarea ca o componentă de bază a unui leadership agil eficient. 

Nici un lider agil nu este amenințat de ideea de a ajuta fiecare membru al echipei să-și dezvolte propriile abilități de leadership agil, găsind procesul motivant și, de obicei, dând noi idei, energie și sinergie pentru a întări și încuraja întreaga echipă.

Cele 7 etape descrise aici trebuie văzute în contextul în care schimbările pot veni în forme diferite și din mai multe direcții diferite.

Ține cont de asta și citește versiunea completa a articolului aici: „Cum poți să devii Agile Lider în 7 pași”.

Dar ce-ar fi să aflăm mai multe despre acest subiect? Hai să vedem împreună care este revoluția agilității. Te invit să citești, mai departe, despre cele 5 principii care o definesc. 

Revoluția agilității, de la adoptare la scalare

Revoluția agilității, de la adoptare la scalare

Agil, înțeles drept cadru de lucru, este mult mai larg decât faptul că echipele își accelerează execuția proiectelor. Pentru a scala agilitatea, coloana vertebrală de bază a organizației trebuie să se schimbe. 

Ajustările aduse proceselor vitale ale companiei, cum ar fi luarea deciziilor, planificarea afacerii și managementul riscurilor în întreaga organizație, trebuie aliniate la un nou mod de lucru.

Abordarea agilă susține că este mai eficient să construiești doar ceea ce este necesar și în ordinea priorităților, indiferent când este recunoscută schimbarea cerințelor sau a priorității. 

Cadrul de lucru agil impune separarea rolurilor, prin aceea că afacerii i se permite doar să gestioneze și să prioritizeze „CE”, iar dezvoltatorii sunt responsabili exclusiv de „CUM”.

Abordările anticipative în managementul de proiect au eșuat pentru ca planficarea îndelungată pe termene lungi nu ține cont de realitatea economică fluidă pe care o trăim. 

Agilitatea punctează decisiv ca răspuns la schimbare datorită ciclurilor scurte de planificare, implementare, testare și reactualizare. 

Pe măsură ce procesele de dezvoltare ale produselor trec de la anticipativ la adaptativ, managementul de proiect se schimbă și el. Începe să fie orientat spre mobilitate, experimentare și viteză. Dar, în primul rând, să fie orientat către obiectivele de afaceri. 

Agilitatea este despre proces și metodologie, dar mai ales este despre atitudine și mediu de lucru. Adoptarea unui set de elemente cheie practice fixate în principii generatoare de reguli este foarte importantă pentru succesul implementării agilității. Aceste elemente cheie practice sunt următoarele:   

1. Asigură transparență și vizualizare

Fă munca eficientă și clară prin articularea viziunii și a valorilor, prin MVP-uri și OKR-uri (Objectives and Key Results). Același lucru este valabil și pentru comunicarea în Teams, Jira, Confluence, etc. Transparența înseamnă mai mult decât împărtășirea informațiilor: înseamnă să fii responsabil în colaborare, pentru o înțelegere comună a contextului, obiectivelor și sarcinilor de realizat.

2. Intră în buclă, stai în buclă

Când vine vorba de iterații, totul este despre cicluri. Nu contează ce cadru de lucru folosiți. Atâta timp cât echipa și-a măsurat performanța, se va îmbunătăți continuu, va oferi valoare colegilor din cadrul organizației, clienților, părților interesate și consumatorilor.

3. Folosește Time Boxing

Acesta este o modalitate rapidă de a învăța cum să te concentrezi și să profiți la maximum de un anumit interval de timp. Metoda presupune să definești intervale de timp pentru fiecare segment al unei întâlniri. Cu toate acestea, nu este nevoie de rigurozitate extremă. Fii mereu conștient de faptul că timpul este o resursă esențială și limitată.

4. Bazează-te pe MVP

Ideea unui MVP este de a găsi prima soluție de lucru pentru problema principală a clientului/utilizatorului unui produs. Domeniul de aplicare va fi redus la nivelul la care produsul aduce suficientă calitate pentru client, limitând în același timp riscurile și reducând timpul de lansare pe piață. Este esențial să înveți cât mai repede posibil despre MVP.

5. Menține ciclul de acțiune și reflecție

Modelul generic al modului agil de lucru este definit prin alternarea fazelor de acțiune concentrată („Planificați și executați”) și de reflecție relaxată („Verificați și Actualizați”). Această abordare creează o companie care învață.  Pentru a realiza acest lucru ai nevoie să stabilești o ședința de analiză retrospectivă în calendarul echipei tale și să-ți aloci timp ca să te gândești la ce se poate face mai bine.

Citește toate detaliile despre Revoluția agilității, de la adoptare la scalare.    

În concluzie

Sperăm că cele 10 articole pe care le-ai citit despre cum să faci cu succes trecerea la Agile Leadership te-au ajutat să înțelegi că e important să PLANIFICI, dar și să ACTIONEZI.

Noi, Valoria, am recomandat acest Ghid de Agile Leadership tuturor clienților și partenerilor noștri, pentru că avem convingerea că o transformare de succes are multe in comun cu studiul, răbdarea și cu procesele clare.

Așadar, studiază conceptele, planifică cu atenție, măsoară rezultatele, acționează și ține legătura cu noi pentru a ne spune cum ai reușit. 

Nu uita că Agile Leadership are  la bază o rețea de relații pe care le construim cu fiecare interacțiune cu clientul și cu echipa.

Indiferent ce alegi sa faci noi îți suntem alături și te ajutăm să ai succes în fața competiției, colegilor și clienților tăi.

Spor la treabă!  

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email