Rezolvarea conflictelor prin comunicare asertivă

Lectură: 5 minute
Rezolvarea conflictelor

A fi asertiv în interacțiunile tale cu ceilalți te poate ajuta în rezolvarea conflictelor, protejându-ți în același timp interesele și drepturile în fața celorlalți. Comunicarea de multe ori nu decurge atât de bine pe cât ți-ai dori. 

Neînțelegerile și conflictele sunt frecvente, pot afecta relațiile și pot provoca frustrare. În acest context, tehnicile de comunicare asertivă sunt proceduri simple care te ajută să-ți protejezi propriile drepturi și să eviți afectarea celorlalți.

1. Formula de comunicare asertivă în conflicte

Asertivitatea nu este un concept abstract. O poți pune în practică în relațiile cu ceilalți. Ar trebui să utilizezi o secvență de bază atunci când dorești să abordezi un potențial conflict:

  1. Începe prin a afirma fapte concrete, în loc de generalități. În loc să spui „Nu mai aloci deloc timp pentru acest proiect ”, încearcă să spui „În ultimele săptămâni, ne-am văzut doar de două ori să discutăm actualizările acestui proiect”.
  2. Exprimă modul în care situația te face să te simți  în loc să dai vina sau să etichetezi cealaltă persoană. A spune „Acest lucru mă face să mă simt trist” este mai bine decât a spune „Ești egoist”.
  3. Fă o propunere concretă. De exemplu, „Aș dori să alegem o zi a săptămânii pentru a ne vedea”.
  4. Explică cum acel plan ar îmbunătăți situația. De exemplu, „Așa, am avea mai mult timp să ne coordonăm și nu ne-am conversa atât de mult în schimbul de email-uri”.
Tendințe și provocări în marketing în 2022

2. Tehnici de răspunsuri asertive în conflicte

Tehnica recordului depășit

Această tehnică implică repetarea afirmației tale iar și iar cu o voce calmă, adunată. Este vina ta că întârziem mereu.” A trebuit să plec de la serviciu târziu pentru că aveam o întâlnire.” „Ei bine, faci mereu același lucru.” „Din nou, a trebuit să plec mai târziu decât de obicei, pentru că am avut o întâlnire.

Aburirea, una dintre tehnicile asertive

Poți folosi această tehnică atunci când cealaltă persoană te critică sau îți oferă sfaturi cu intenția de a te manipula.

În acest caz, tehnica implică recunoașterea faptului că ceea ce spune el este parțial adevărat, dar păstrarea deciziei finale e în mâinile tale: „Nu mai ieși niciodată cu noi. Uiți de prietenii tăi.”„Ai dreptate, nu mai ies cu tine pentru că nu îmi este posibil din cauza noului meu program de lucru.”

Tehnica acordului asertiv

În această situație, accepți ceea ce ai greșit fără a accepta nicio etichetă. Cu alte cuvinte, respingi eticheta pe care ți-o pune celălalt,  dar îți accepți greșeala. „Întotdeauna lași mizerie. Ești atât de dezordonat.” „Este adevărat, nu am făcut curat în casă pentru că am plecat în grabă, dar nu fac mereu asta.”

Tehnica ignorării

Poți folosi această tehnică atunci când cealaltă persoană este excesiv de supărată sau furioasă. Implica ignorarea motivului argumentului. „Simt că ești foarte supărat acum și am putea ajunge să ne rănim unul pe celălalt cu cuvintele noastre. Să vorbim despre asta mai târziu, când vom fi mai calmi.”

Acestea sunt câteva exemple ale multiplelor tehnici care există pentru a fi mai asertiv în viața de zi cu zi. După cum poți vedea, cheia este să-ți păstrezi vocea calmă, uniformă și respectuoasă. Vrei să eviți să te încingi, în timp ce îți aperi punctul de vedere. Cu practică, asertivitatea poate deveni cel mai valoros instrument al tău pentru o bună comunicare.

3. Tehnici de prevenire a conflictelor

Totuși conflictele pot fi prevenite dacă:

Ne folosim mintea rațională

A rămâne obiectiv atunci când comunici poate fi una dintre cele mai puternice modalități de a preveni conflictele la locul de muncă. Aceasta înseamnă să reflectezi asupra faptelor care se întâmplă fără a-ți atașa emoțiile de problemă sau soluție.

Concentrează-te pe ceea ce este verificabil și exprimă-ți înțelegerea despre ceea ce se întâmplă. Acest lucru poate ajuta la prevenirea escaladării emoțiilor, ceea ce include scăderea șanselor ca celălalt să se simtă ca și cum ar trebui să devină defensiv.

Evită să folosești judecăți sau presupuneri cu privire la motivele celeilalte persoane. În schimb oferă o descriere clară și obiectivă a evenimentelor și experiențelor despre care trebuie să vorbești. Chiar sugerează cu blândețe abordarea diferită care ar putea fi mai fructuoasă.

Ne exprimăm sentimentele sau așteptările

Comunicarea asertivității înseamnă că poți exprima idei pozitive și negative într-un mod care este deschis, onest, respectuos și corect. Așadar, dacă reflectezi asupra unei probleme și cauți o soluție – fie că este nevoie de o abordare diferită de colaborare a unui proiect de echipă sau de a afirma o nevoie de managementul sau HR – vei dori cel mai bine să vorbești din propria experiență, astfel încât ceilalți vor ști ce ai nevoie și ce vrei.

Oferă o descriere scurtă, fără dezaprobare, a unui posibil rezultat sau emoție declanșată de situație. Acest lucru poate să-i ofere celuilalt o idee despre experiența ta, fără să se simtă vinovat pentru asta.

Eliminarea vinovăției este una dintre modalitățile importante de a preveni conflictele la locul de muncă. Coaching-ul în comunicare  este accesibil pentru tine și echipa ta dacă acest lucru se simte insurmontabil în contextul muncii.

Sugerăm schimbarea

Una dintre strategiile importante de rezolvare a problemelor este de a lucra în mod eficient pentru găsirea soluțiilor. Când îți afirmi nevoia de schimbare, cel mai bine este de obicei să ceri schimbări comportamentale, nu de atitudine. Nu te poți aștepta în mod rezonabil ca cineva să schimbe ceea ce crede sau simte doar pentru că nu-ți place. Dar poți cere cuiva să schimbe felul în care se comportă sau te tratează și să păstrezi spațiu pentru ceea ce simți despre asta.

Abilitățile liderilor agili

4. Recomandări pentru menținerea asertivității

Alte recomandări pentru afirmarea eficientă a unei nevoi sau soluții includ:

Solicită o schimbare pe rând. Nu da o listă, deoarece aceasta poate copleși și presa pe cealaltă persoană.

Cere ceva care poate fi schimbat acum, și nu „data viitoare când se întâmplă acest lucru”, deoarece ar putea fi uitat până atunci și poate urma invinuirea.

Fii specific și concret. Cererile vagi precum „fii mai drăguț”, „compensează-mă mai mult” sau „lucrează mai repede” nu oferă o imagine suficient de clară a ceea ce vrei să și pot ocoli alte modalități mai eficiente de a preveni conflictele la locul de muncă.

În concluzie

Stăpânirea unor bune abilități de comunicare și învățarea modalităților ca să faci față conflictelor poate fi o provocare la nivel personal, dar mai ales în context profesional.

Stă în puterea ta să aplici recomandările de mai sus ca să găsești cele mai bune modalități de colaborare.

Categorie: Comunicare Asertivă

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Articole Similare: