Ce este comunicarea asertivă?

Lectură: 3 minute
Ce este comunicarea asertivă?

În mediul de lucru, cu prietenii sau cu familia, asertivitatea este un element de comunicare important. Aici vei afla totul despre comunicarea asertivă.

Te-ai chinuit vreodată să-ți transmiți punctul de vedere într-un mod clar, dar neagresiv? Îți este greu să-ți comunici nevoile? Te întrebi adeseori ce este comunicarea asertivă?

Comunicarea asertivă este un instrument util care te va ajuta să-ți echilibrezi relațiile cu satisfacerea propriilor nevoi. În acest ghid, vom vorbi în termeni comparativi despre comunicarea pasivă, comunicarea agresivă, și comunicarea asertivă.

Înțelegerea diferențelor dintre aceste tipuri de comunicare te va ajuta să le recunoști și comunici mai asertiv. 

Cum definim ce este comunicarea asertivă?

Iată un scenariu pe care poate chiar l-ai trăit. Imaginează-ți că ai un proiect cu termen de predare strâns și mai ai multe de făcut. În această perioadă stresantă, unul dintre prietenii tăi te roagă să-i faci o favoare și să-l ajuți cu un proiect al lui. Vrei să spui ”nu”, ca să te ții de termenul proiectului tău și să-l livrezi la timp, dar nici nu vrei să fii un prieten rău.

Ce ai face în acest scenariu? Poate ai pune piciorul în prag și ai spune ”nu”, sau poate ai probleme cu asertivitatea în interacțiunile sociale, ceea ce poate ajunge să te streseze și mai mult.

Probabil că ești familiarizat cu termenul „asertiv”, dar ce presupune mai exact comunicarea asertivă?

Comunicarea asertivă a fost definită ca abilitatea de a vorbi și de a interacționa într-o manieră care ia în considerare și respectă drepturile și opiniile celorlalți, în timp ce susțin drepturile, nevoile și limitele personale.

Cu alte cuvinte, răspunsul la întrebarea ”ce este comunicarea asertivă” implică exprimarea cu încredere a nevoilor tale printr-o abordare directă, dar calmă și rezonabilă, ținând cont și de nevoile celeilalte persoane.

Comunicarea asertivă este o formă importantă de comunicare deoarece îți permite să-ți comunici dorințele, nevoile sau opiniile și să-ți reprezinți interesele atunci când este necesar, fără să lezezi cealaltă persoană.

De asemenea, a ști ce este comunicarea asertivă te poate ajuta să te simțiți mai puțin vinovat pentru că ai spus „nu” sarcinilor sau planurilor care nu corespund cu obiectivele tale.

Dar care este specificul comunicării asertive și cum poate arăta în practică?

Ghid Agile Leadership (2)

Care sunt caracteristicile comunicării asertive?

Primele cinci se referă la caracteristici non-verbale, iar ultimele patru se referă la caracteristici verbale.

1. Contact vizual direct: Comunică faptul că persoana nu este intimidată de situația de comunicare.

2. Postură asertivă: Indică echilibru între aspectul agresiv și cel pasiv.

3. Tonul vocii ferm și cordial: Este clar, puternic, dar nu agresiv.

4. Expresie facială calmă: Arată blândețe și nu exprima nici furie, nici anxietate.

5. Moment potrivit: E nevoie de inteligență socială pentru a comunica asertiv la momentul potrivit.

6. Mesaj clar: Este necesară utilizarea unor cuvinte simple care să comunice clar nevoile.

7. Mesaj non-amenințător: Fără învinovățiri sau amenințări despre cealaltă persoană.

8. Mesaj fără critici: Mesajul trebuie să nu conțină critici nici la adresa ta, nici la cea a persoanei cu care comunici.

9. Solicitare orientată pozitiv: Cererile sunt formulate într-un mod pozitiv.

Ce ne arată comparația între tipurile de comunicare?

Să luăm același exemplu de la început. Dacă prietenul tău îți cere să-i faci o favoare, dar ai un proiect pe care să te concentrezi, există trei moduri în care poți răspunde:

Răspuns agresiv : „Absolut nu. Întotdeauna ceri favoruri în ultimul moment! Trebuie să înveți cum să-ți gestionezi viața înainte de a-mi cere să renunț la ce e important pentru mine pentru a te ajuta.”

Răspuns pasiv: „Da, desigur. Nici o problemă.” (Se simte renunțarea la sine.)

Răspuns asertiv: „Oricât de mult mi-ar plăcea să ajut, din păcate, am multe de rezolvat astăzi. Sper totuși că poți găsi pe altcineva care să te ajute.”

În mod clar, există unele probleme cu răspunsurile agresive și pasive. Răspunsurile agresive pot fi prea dure sau nepoliticoase, în timp ce răspunsurile pasive sunt slabe și agreabile, dar indică renunțarea la sine.

Pentru a înțelege mai bine aceste stiluri de comunicare, în acest tabel se compară și contrastează diferite caracteristici ale fiecăruia.

Tabel comparativ stiluri de comunicare

Categorie: Comunicare Asertivă

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Articole Similare: