Chiar dacă munca de acasă nu este relevantă pentru toate lumea, tot mai multe companii se îndreaptă către un mod de lucru hibrid. De aceea vom explora ce este o echipă hibridă și cum funcționează.
Acest mod de lucru dă o mare flexibilitate angajaților în ce privește munca la birou alternată cu munca distanță. Acest mod de lucru este posibil în companiile care se bazează pe aportul tehnologiilor digitale și pe priceperea angajaților de a le utiliza pentru atingerea obiectivelor.
Prezenți într-un spațiu virtual de lucru ale cărui rezultate sunt la fel de concrete cum sunt cele din spațiul de lucru real, angajații sunt tot mai câștigați de această abordare. Se lucrează în echipă, numai că acum echipele sunt hibride, instrumentele de lucru sunt într-un spațiu colaborativ de lucru, ședințele de lucru sunt preponderent online, conversațiile sunt call-uri.
Însă această realitate a mediului de lucru hibrid actual aduce modificări majore în modul în care se derulează procesele majore de Resurse Umane, People Management și Performance Management.
Acest mod de lucru care mixează două tipuri de interacțiune față în față și virtuală schimbă dinamica echipei, precum și mecanismele ce realizează coeziunea, implicarea și motivarea angajaților, care trebuie reinventate.
Ce este o echipă hibridă?
O echipă hibridă este o echipă care include personal care lucrează de la birou și personal care lucrează la distanță.
Cu alte cuvinte, de-a lungul unei săptămâni, angajații își împart timpul de lucru între birou și casă sau alte locații, care devin locuri din unde ”se muncește”. Nu toți, nu tot timpul, dar într-o manieră mixtă, angajații lucrează sa de la birou sau de la distanță.
Aceasta poate fi o opțiune ideală pentru companiile care se bazează pe profesioniști independenți, dar poate permite și o colaborare extinsă între membrii echipei, care nu mai sunt toți din aceeași locație geografică.
Echipele hibride pot ajuta angajații să găsească modalități de lucru care să corespundă nevoilor lor de flexibilitate, permițând în același timp liderilor companiei să atingă obiectivele, împreună cu echipa, în moduri noi.

Cum funcționează o echipă hibridă?
Tehnologia este o parte importantă a creării unei echipe hibride și contribuie la menținerea comunicării și colaborării atunci când angajații lucrează la distanță.
Echipele folosesc dispozitive digitale pentru a-și derula activitatea, utilizând în același timp platforme software pentru întâlniri virtuale, pentru a comunica, a stabili obiective, a împărtăși progresele și a distribui alte informații importante legate de progresul proiectelor.
Echipele hibride pot folosi, de asemenea, diferite metode de planificare pentru a ține cont de diferențele de fus orar și de modurile diferite de lucru ale angajaților la un moment dat.
Care sunt caracteristicile echipei hibride?
Flexibilitatea – Angajații își pot modifica rutina de lucru pentru a o adapta la preferințele lor, la programul zilei sau la alte responsabilități din agendă. Această flexibilitate acordată prin modul de lucru hibrid poate ajuta companiile să îmbunătățească implicarea și productivitatea personalului, le poate ajuta să atragă noi talente și să-și reducă costurile de angajare și integrare.
Conectarea virtuală – Permite personalului să lucreze și să participe la ședințe de oriunde s-ar află. Platformele de comunicare virtuală și aplicațiile de mesagerie digitală ajută angajații companiei să comunice ușor și rapid. Rolul managerilor este acela de a face comunicarea structurată, clară și orientată spre progres.
Transparența – Pentru a avea succes echipele hibride au nevoie de sisteme care să asigure nu numai conectarea și comunicarea, ci și transparența informațiilor. Acestea trebuie să circule vertical și transversal pentru a da perspectivă, pentru a informa luarea deciziilor pe toate nivelurile și pentru a permite integrarea oricăror îmbunătățiri necesare la nivel de sisteme și procese.
În concluzie
Companiile au adoptat și au oferit angajaților modul de lucrul hibrid, deoarece le permite o adaptare rapidă la împrejurările dinamice din mediul de afaceri. Acest mod de lucru nu este posibil în toate domeniile de activitate în aceeași măsură, dar devine din ce în ce mai răspândit.
Așteptările angajatorilor și angajaților s-au schimbat. Comunicarea în echipele hibride este una preponderent virtuală, ceea ce creează provocări în zona de coeziune și crearea relațiilor interpersonale.
Chiar și așa companiile au început să-și regândească modelul de afaceri pentru a-și adapta procesele și interacțiunile la acest mod de lucru, De ce? Deoarece acesta ajută deopotrivă organizațiile și angajații să se asculte, să învețe și să decidă în interes reciproc cea mai potrivită formulă hibridă de lucru.