Manager debutant: risc sau oportunitate?

Lectură: 3 minute
Manager debutant: oportunitate sau risc?

Atunci când companiile decid promovarea specialiștilor în rol de manager, de fapt își decid viitorul. Uneori o astfel de promovare este o oportunitate, alteori este un adevărat risc.

Este o afirmație tare care ar putea fi considerată excesivă ținând cont de cum arată statisticile: doar 2 din cei 5 promovați vor rămâne peste 5 ani și doar 1 din 10 vor rămâne ca să fie în top managementul companiei. Însă, până să plece, managerii debutanți au de trecut provocările începutului.

Promovarea este calea spre eșec sau succes?

Când sunt la început de carieră, mulți își doresc să fie manageri, când devin manageri, încep să gâfâie. Nu știu ce să facă prima dată, parcă nu mai sunt stăpâni pe timpul lor, nu știu să gestioneze relația cu colegii lor sau cu toți factorii implicați. Rolul nu mai are acel nimb strălucitor.

Ghidarea lor în noul rol este esențială. Cursurile de instruire, training-urile de soft skills, mentoratul și coaching din partea celor cu experiență joacă un rol esențial pentru reușita unui tânăr proaspăt promovat manager. În absența acestora traseul de creștere profesională în management este foarte greu: 50% dintre managerii debutanți eșuează în primul an.

Motivația trece de la ”a face” la ”a fi”

Ce risc prezintă promovarea ca manager?

Adevărul este că jumătate dintre noii managerii eșuează pentru că sunt nepregătiți și neinstruiți. 85% dintre managerii debutanți nu au trecut prin niciun training specific înainte să fie promovați.

Pur și simplu nu sunt pregătiți pentru avantajele și dezavantajele care vin odată cu gestionarea altor colegi. Sunt fie prea atașați fie prea reci cu aceștia, ceea ce este un risc. Intențiile bune nu sunt suficiente. Managerii debutanți trebuie să treacă printr-o perioadă de pregătire.

Cursurile de formare a managerilor ar putea părea fără sens pentru susținătorii formării la locul de muncă.

Pe de altă parte, organizațiile cheltuiesc mai multe resurse pentru a-i învăța pe manageri cum să folosească eficient computerul, decât pentru a-i instrui să conducă oamenii.

Rezultatele sunt previzibile: 79% dintre angajați nu simt că performanța lor este gestionată într-un mod care să-i motiveze să facă o muncă remarcabilă.

Care este nevoia principală a managerilor debutanți?

Pentru managementul companiei cea mai mare atenție este pe rezultate, iar cei mai importanți sunt cei din imediată apropiere.

Ei sunt cei care raportează către decidenții la nivel strategic. Așadar, lanțul de conducere transferă nu doar responsabilități dar și o importanță, pe care o corelează ierarhic, ceea ce e un risc.

Așa se face că de multe ori atenția pe care o primesc cei abia deveniți manageri este mai mică din partea conducerii: 59% dintre managerii debutanți spun că nu se simt sprjiniți în noul lor rol.

Cei care devin manageri pentru prima dată sunt adesea atât de concentrați pe performanța lor încât uită să se gândească la oamenii care lucrează cu ei.

Cum se poate gestiona tranziția la noul rol?

Curba de învățare de a fi un manager pentru prima dată este abruptă, dar gestionabilă. Managerii debutanți pot gestiona echipa în mod eficient și se pot concentra în același timp asupra impactului performanței personale asupra echipei dacă se concentrează pe câteva zone cheie:

  1. Interdependențele departamentale – factorii interesați în activitatea managerului din organigrama companiei
  2. Intrările și ieșirile de care depinde performanța echipei – orice întră în punctul de lucru al echipei din surse interne și externe pe care lucrul echipei îl transformă și resursele de timp, energie și buget investite
  3. Construirea încrederii la nivelul echipei – expertiză, predictibilitate, consecvență, onestitate, preocuparea pentru ceilalți
  4. Pregătirea celor 4-5 indicatori-cheie cu impact asupra celor 20% din activități care generează 80% din rezultate
  5. Monitorizarea rezultatelor  
Mecanismele motivării

În concluzie

Companiile care se angajează să construiască manageri și o cultură organizațională armonioase au pur și simplu mai mult succes, pentru că știu ce este la risc.

Acest proces nu poate avea loc niciodată accidental sau fără muncă. Este nevoie decizie și focus la nivel de top management, care se transferă și către middle management, până la cei care le raportează și așa mai departe.

Leadership-ul este o colecție de abilități educate și antrenate, nu un talent sau un dar. Fiecare nou manager care se angajează în acest proces poate deveni un bun manager.

Marile companii sunt formate din mari manageri. Depinde cât de mult vor investi companiile în pregătirea și dezvoltarea managerilor debutanți ca să-i ghideze spre acest rezultat.

Nu uita să distribui articolul!

Articole Similare: