Barometrul digitalizării în companiile din România 2020

Despre studiu

Barometrul digitalizării este un studiu care sondează percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România.

Rezultatele studiului arată că în România, în anul 2020, 47% dintre companii spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra afacerii lor, iar 53% sunt încrezătoare în legătură cu succesul digitalizării și consideră că au cunoștințele necesare pentru a naviga acest proces. Pe de altă parte, 24% dintre companii spun că au dificultăți legate de transformarea digitală. Dintre acestea 22% sunt neîncrezătoare că vor valorifica această tendință. Numai 2% spun că nu au încredere că digitalizarea este bună pentru companie.

Acest studiul a fost realizat în colaborare cu Doingbusiness.ro.

Date demografice

Chestionarul, la care s-au primit 433 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 10 iulie – 10 septembrie 2020. În raport se face referire la digitalizare ca folosire a tehnologiei de stocare şi procesare, căutare şi regăsire a informațiilor între utilizatorii on-line.

5% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 6% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane EUR, 13% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane EUR, 35% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 41% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 27% dintre respondenți au funcția de CEO/Președinte/Director General, 7% au funcția de Vicepreședinte/Director Executiv/Membru CA, iar 31% sunt Manageri.

433
Răspunsuri
27

Întrebări

16
Industrii
Vizual - Barometrul digitalizării în companiile din România 2020
Cover - Barometrul digitalizării în companiile din România 2020

Principalele concluzii

Strategia – 55% în 2020 vs. 54% în 2018, dintre companii au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de afaceri.

Liderii – 41% în 2020 vs. 37% acum doi ani, dintre companii nu au dat unui lider din conducerea companiei responsabilitatea pentru dezvoltarea digitală a afacerii.

Valorificarea – 65% în 2020 vs. 60% în 2018 dintre companiile respondente spun că au valorificat punctual digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv.

Obstacolele – 33% în 2020 vs. 40% în 2018 spun că principalul obstacol în calea digitalizării sunt costurile aferente, considerate a fi prea mari.

Beneficiile – 61% în 2020 vs. 58% în 2018 spun că simplificarea proceselor este principalul beneficiu al integrării procesului de digitalizare.

Obstacole în calea digitalizării

În continuare, principalul obstacol pe care îl văd companiile în calea transformării digitale este chiar percepția pe care o au în acest moment că nu au consumatori digitali. Aceasta indică nevoia pentru o mai bună înțelegere a mecanismelor interacțiunii digitale cu consumatorii, având în vedere că se intensifică preferința pentru cumpărarea online. Pe locul al doilea, 35% dintre companii în 2020 vs. 38% în 2018, spun că principalul obstacol este rezistența la schimbare, urmate pe locul al treilea de 33% în 2020 vs. 40% în 2018 care percep costurile asociate ca fiind prea mari.

Modele digitale de afaceri

În timp ce 65% dintre companii își doresc să păstreze majoritar procentul celor care lucrează din birou, pentru restul de 35% rămâne deschisă posibilitatea de a avea preponderent forța de muncă în regim de lucru remote.

Competitori și avantaje competitive

29% dintre companii cred că firmele care le sunt competitori au fost afectate într-o măsură relativă de digitalizare, 16% cred că au competitori afectați în foarte mare măsură, iar 9% că au competitori afectați în mică măsură de digitalizare. Numai 1% cred că cei care le sunt competitori nu au fost afectați deloc de acest fenomen.

Beneficiile digitalizării

Cele mai importante beneficii ale digitalizării în următorii 5 ani sunt: simplificarea proceselor (61% în 2020 vs. 58% în 2018), reducerea costurilor (52% vs. 48%), eficiența operațională crescută (49% vs. 48%), creșterea veniturilor (28% vs. 31%) și măsurarea mai bună a performanțelor companiei (26% vs. 28%).

Trenduri și provocări în recrutarea remote în 2021 (2)
Trenduri și provocări în recrutarea remote în 2021 (1)
Trenduri și provocări în recrutarea remote în 2021