De ce contează empatia în afaceri?

Lectură: 3 minute
De ce contează empatia în afaceri?

Interviu acordat de Elena Badea, Managing Partner, Valoria, revistei HR Manager.

Potrivit „Global Empathy Index 2016 – The Most (and Least) Empathetic Companies, 2016” cele mai empatice companii provin din mediul online. Pe poziția fruntașă se află Facebook, urmată de Alphabet și Linkedin.

De ce aceste companii din industria online/social media sunt mai empatice?

În primul rând, majoritatea companiilor empatice din topul Global Empathy Index 2016 sunt cele de tehnologie, deoarece tehnologia, tot mai prezentă în viața noastră, oferă mediul prin care empatia se poate manifesta și la distanță.

În al doilea rând, ceea ce este diferit la companiile din industria online/social media este faptul că acestea valorifică comportamentele angajaţilor lor. Cei care lucrează în aceste companii sunt tineri care au crescut utilizând internetul şi pentru care să fie conectaţi este un modus vivendi. Prin urmare obiectul de activitate al acestor companii coincide cu ceea ce angajaţilor lor le place să facă şi în timpul liber.

În al treilea rând, fiecare dintre aceste companii valorifică din ce în ce mai bine mediul online care câştigă tot mai multă aderenţa în rândul publicului. În acest moment sunt 1,6 miliarde conturi Facebook, 467 milioane utilizatori LinkedIn. Aşadar prezenţa privilegiată a acestor platforme în mediul online, cultura organizaţională cool şi brandul de angajator foarte puternic au conturat percepţia empatiei acestor companii.

Ce fac ele altfel în materie de business, cultura internă, organizare în așa fel încât să fie percepute ca fiind empatice atât de angajați, cât ți de consumatori?

Sunt trei aspecte la care vreau să fac referire pentru a răspunde acestei întrebări.

  1. Aceste companii sunt foarte inovative, iar inovaţia este facilitată şi de creativitate. Creativitatea se exprimă cel mai bine într-o cultură organizaţională care valorifica libertatea, individualitatea fiecărui angajat şi îi da scop de business. La baza unei asfel de culturi organizaţionale este deschiderea, ascultarea atentă, observarea şi empatia. Aceste companii sprijină angajatul să se dezvolte şi să vină cu idei noi, care să-l facă important şi relevant pentru companie. Intraprenoriatul este, deci, parte din ADN-ul organizaţional. Aşa se construieşte încredere şi angajament pentru companie şi conducerea acesteia.
  2. Experienţă utilizatorului (UX) şi interfaţă cu utilizatorul (UI) sunt esenţiale pentru aceste companii. Angajaţii acestor companii au grijă de experienţă utilizatorului în fiecare etapă de interacţiune cu platformele şi produsele lor online. Astfel, empatia faţă de utilizatori orientează fiecare produs şi interacţiune a companiei cu utilizatorii. Nici nu ar putea face asta fără o continuă utilizare a empatiei.
  3. Un alt aspect important este că, prin însăşi misunea lor, fiecare dintre aceste companii ajută la creearea de relaţii sau menţinerea şi consolidarea lor. Prin intermediul touch screen-urilor şi cu ajutorul acestor companii suntem în legătură cu prietenii şi familia noastră sau ne extindem reţeaua de relaţii. Contribuţia acestor companii la nevoia oamenilor de afiliere le face să fie percepute drept empatice. Aceste companii au înţeles că angajamentul ridicat se converteşte în inovaţie, satisfacţia consumatorilor, creşte productivitatea şi profitabilitatea.

Cât de importantă este empatia în business?

În business rezultatele sunt importante, însă acestea nu pot fi susţinute pe termen lung dacă nu-ţi pasă de colegi. Centrarea doar pe rezultate poate să funcţioneze o vreme dar la un moment dat oamenii vor să stabilească relaţii la nivel personal şi conexiuni profesionale, care au mai multă semnficaţie pentru ei.

Acesta nevoie a condus la reformularea tipului de management şi leadership dinspre unul de tip comandă control spre unul integrativ. Liderii de succes nu reuşesc de unii singuri ci au nevoie de sprijinul oamenilor cu care lucrează că să-şi atingă obiectivele de business.

Empatia este importantă în mediul de business deoarece combină înţelegerea emoţională a contextului organizaţional pe care îl conduci şi a raţiunilor logice care contează în luarea deciziilor.

În ultimii ani a început să se vorbească mai mult despre empatie, inteligenţă emoţională. Intrăm într-o nouă era de business? Este un upgrade?

Da, am intrat deja într-o nouă era de business. Angajaţii sunt din ce în ce mai informaţi în ceea ce priveşte cultură organizaţională a companiilor. În plan personal ei sunt de multe ori preocupaţi de dezvoltarea lor pe termen mediu şi chiar pe termen lung. Au tehnologia că aliat atât în selecţia angajatorului, cât şi în comunicarea în interiorul şi în exteriorul companiei. În aceste condiţii conducerea oamenilor prin comandă şi control este exclusă.

Mai mult, este cunoscut faptul că lipsa empatiei în cadrul companiilor agravează stresul şi conduce la scăderea semnificativă a performanţei. Iată de ce liderul empatic ascultă pentru a înţelege ceea ce îi preocupă pe oamenii din echipa să. El ştie că prin manifestarea empatiei în companie relaţiile devin mai puternice, comunicarea devine mai eficientă şi se îmbunătăţesc încrederea şi colaborarea între membrii echipelor. Empatia se învaţă şi se antrenează, iar în companii liderii de orice vârstă pot face coaching pentru a-şi dezvoltă această abilitate esenţială.

Nu uita să distribui articolul!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Articole Similare: